Commentaar: Reparatie
In de gemeentelijke praktijk – en ook in die bij de meeste bedrijven – gaat het echter ook om migratiekosten, het vertrouwen in ‘bewezen technologie’ en de inspanningen die een nieuw pakket voor eindgebruikers nu eenmaal met zich meebrengt. En niet te vergeten de gedane investeringen in de volumecontracten die de gemeenten hebben afgesloten met Microsoft. Wie zich via de Software Assurance-optie heeft verzekerd van het recht de tijdens de looptijd verschenen nieuwe versies van de software in gebruik te nemen, neemt niet licht het besluit het contract te laten voor wat het is, omdat terugkomen op die beslissing door Microsofts prijsstructuur niet bepaald wordt beloond.
Dat veel gemeenten nu toch blijken te overwegen op OpenOffice over te stappen nu in 2007 hun Microsoft-contract afloopt, heeft ongetwijfeld te maken met het onvermogen van de softwarereus zijn software op tijd te doen verschijnen. De introductie van Vista en Office, die nu beide ‘begin 2007’ komen, schuift langzaam op naar de contractdeadline van de gemeenten. En geen enkele gemeente betaalt graag drie jaar voor een belofte die niet wordt ingelost.
Dat ze in hun twijfels gelijk hebben werd deze week nog eens bevestigd door drie berichten. Microsoft belooft Vista (en dus ook Office) te introduceren ‘als het klaar is’; Gartner voorziet verdere vertragingen in de introductie; en eWeek meldt dat Microsoft een ‘reparatieprogramma’ aan het ontwikkelen is voor die klanten die drie jaar voor (bijna) niets 29 procent blijken te hebben betaald van de licentieprijs van een product dat ze niet krijgen. Het repareren van klantrelaties verhult helaas niet dat Microsoft aan een fundamenteler mankement lijdt.