De BlackBerry’s komen
De BlackBerry is ontwikkeld door het Canadese bedrijf Research In Motion (RIM), dat al sinds 1984 bestaat en zich aanvankelijk concentreerde op de ontwikkeling van semafoons. Een kleiner model – de 950 – ging aan de huidige versie (BlackBerry 957) vooraf. In de VS zijn er nu 200.000 gebruikers, weliswaar minder dan 1 procent van de markt voor palmtops, maar de verkoop trekt flink aan. De Amerikaanse zakenbank Merrill Lynch heeft BlackBerry’s uitgedeeld aan zijn belangrijkste analisten en zelfs Baywatch-ster Pamela Anderson heeft er een. De BlackBerry-oplossing van Telfort verschilt nogal van de Amerikaanse. In de VS maakt BlackBerry gebruik van een tweeweg semafoonnet, terwijl RIM voor Nederland en de rest van Europa is aangewezen op GPRS. “GSM had gekund, maar dan moet je de verbinding steeds open laten staan om de berichten te ontvangen en dat wordt al gauw te duur”, zegt Susan Smulders, directeur Wireless Data van Telfort. In beginsel zal ook geen toegang tot het web worden geboden. Een browser die zonder veel opsmuk webpagina’s kan weergeven, zal pas later worden geïntroduceerd. Ook is de BlackBerry voorlopig alleen beschikbaar voor zakelijke klanten. “Wij zijn bezig met consumententoepassingen voor GPRS en daar staat de BlackBerry voorlopig buiten”, zegt Smulders. In Nederland biedt BlackBerry voorlopig dan ook alleen mobiele toegang tot berichten van Microsoft Exchange en Outlook. Later zal ook Lotus Notes worden ondersteund. De oplossing werkt op basis van de push-technologie. Berichten die in de postbus van de gebruiker belanden, worden meteen doorgestuurd naar het apparaat. De gebruiker hoeft dus geen actie te ondernemen en ziet meteen wanneer hij nieuwe e-mail ontvangt. “Dat is het grote verschil met veel andere oplossingen”, zegt Smulders. “Daar moet je de berichten altijd nog zelf ophalen.” De gebruiker kan bovendien zelf bepalen welk type berichten moeten worden doorgegeven en ook kunnen berichten in een geheugen worden opgeslagen. Er is verder veel aandacht besteed aan de beveiliging. De totale verbinding van het bedrijfsnetwerk tot aan de gebruiker is beveiligd met behulp van Triple DES-encryptietechnologie. Vervanging Een goedkope oplossing is het niet. Voor de serversoftware zal minimaal 7000 gulden op tafel moeten worden gelegd. Daarnaast zijn er eenmalige kosten voor de aanschaf van de BlackBerry zelf (vermoedelijk zo’n 1400 à 1500 gulden per stuk) en een abonnement van 140 gulden in de maand, waarbij een datalimiet zal gelden. De definitieve prijzen moeten overigens nog worden vastgesteld. Volgens productmanagers Erik van Daatselaar kunnen echter ook kosten worden bespaard: “In organisaties met BlackBerry’s zie je het gebruik van laptops met zo’n 45 procent afnemen. Het zal nooit een één op één vervanging worden, maar de BlackBerry kan een deel van de taken van de laptop overnemen.” Telfort hoopt met het product vooral mobiele professionals, werkzaam in onder meer de financiële sector, IT-industrie en de advocatuur, te bereiken. Al in september wordt een korte praktijkproef gehouden met een aantal bedrijven, en vanaf oktober zal de technologie al in heel Nederland worden aangeboden. Verder werkt Telfort via moeder BT (Wireless) aan roaming contracten, zodat de BlackBerry ook elders in Europa gebruikt kan worden. “Dat gaat alleen niet zo snel omdat GPRS nog niet overal in Europa beschikbaar is”, zegt Susan Smulders. Pas begin 2002 zal de dienst ook in Italië beschikbaar zijn. De overeenkomst van Telfort met RIM is niet exclusief. Ook andere telecomaanbieders zouden het apparaatje kunnen aanbieden. Leverancier RIM is er klaar voor: het bedrijf bouwt een fabriek die 7 miljoen BlackBerry’s per jaar kan produceren. Bovendien werkt men hard aan de volgende generatie BlackBerry’s die Java ondersteunt en ook voor spraaktelefonie kunnen worden gebruikt. “De faciliteiten voor spraak zitten eigenlijk al in het huidige apparaat ingebouwd”, zegt Susan Smulders. “Daarnaast kun je er nu ook al SMS berichten mee versturen.”