De peiling Bent u tevreden over uw ICT leveranciers?
Pleister op de wond is dat iets minder dan de helft wel tevreden is. Daarmee pakt de score in onze peiling gunstiger uit dan de bevindingen van Ernst&Young. Toch is er onder aanbieders van ICT weinig aanleiding voor tevredenheid. Voor Bob de Groot is tevredenheid over de leverancier een vanzelfsprekendheid. “Zijn we niet tevreden, dan knikkeren we ze eruit.” Het zwaartepunt ligt voor hem in de mate waarin een aanbieder service en ondersteuning biedt. Wel maakt hij de kanttekening dat kleine partijen op dat vlak veel beter presteren dan de grote aanbieders. “Mijn ervaring met de hele grote partijen is dat ze alleen hard lopen als ze iets kunnen verkopen, maar is het geld eenmaal binnen dan laat hun ondersteuning veel te wensen over.” Meneer Ammerlaan is van mening dat ICT-aanbieders een te grote hype rond projecten creëren. “Vaak wordt de scope niet juist gedefinieerd en voelen ICT-dienstenaanbieders zich verheven. Zij weten alles en de klant moet maar volgen. Anders gezegd: Meestal wordt er door de aanbieder niet geluisterd naar de vragensteller en tracht men de klanten standaardoplossingen door de strot te duwen.” Jolanda Bekker is meer dan tevreden over haar leverancier. “Men geeft ons prima ondersteuning, denkt proactief mee over onze business en zoekt zelf naar mogelijkheden om te verbeteren. Ook springt men snel in op incidenten. En dat allemaal tegen een prijs die zeer concurrerend is.” Belangrijk vindt zij ook dat er met de leverancier over prijzen van apparatuur te onderhandelen valt. “Vinden wij dat we te veel betalen voor een apparaat, dan gaan we samen op zoek naar alternatieven.”