De peiling Standaard is niet altijd standaard
Sterker nog, soms noemt een enkele fabrikant zijn nieuwste uitvinding in de pers gewoon keihard ‘standaard’. Het woord ‘standaard’ is niet wettelijk beschermd en wordt door de industrie dankbaar gebruikt om de verkoop van haar producten te stimuleren. Wat echter de zogenoemde ‘de facto’ standaard wordt, wordt bepaald door wat het grootste deel van de consumenten uiteindelijk koopt. Dat kan een echte, door officiële standaardisatie-organen geratificeerde standaard zijn, of zo’n simpel onderonsje van een fabrikant, of gewoon een fabrikant-eigen product (bijvoorbeeld sommige Windows operating systems). Welke technologie dat wordt hangt af van een groot aantal factoren: prijs, kwaliteit, beschikbaarheid (ook van content), etcetera. ‘De ICT-afnemer’ hoeft dus nergens mee te leren leven. De ICT-afnemer die altijd haantje-de-voorste wil zijn met de nieuwste producten (de innovators en early-adopters) is niet anders gewend dan lastige keuzes te moeten maken en de meer pragmatische ICT-afnemers kopen uiteindelijk datgene wat door het koopgedrag van de early-adopters tot de feitelijke standaard is geworden.”