Overslaan en naar de inhoud gaan

Disaster recovery: met of zonder SharePoint?

Back-up en disaster recovery zijn belangrijke onderdelen in het kader van de beschikbaarheid en continuïteit van een applicatie of infrastructuur. Het is dan ook van belang dat zij – om een applicatie of infrastructuur te kunnen herstellen nadat een calamiteit heeft plaatstgevonden – in ieder project worden opgenomen als onderdeel van het gehele proces.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Bij de start van een project wordt vaak gewezen op het belang van disaster recovery, maar bij vertraging of budgetoverschrijding verdwijnt het als eerste van tafel. Veelal wordt aangenomen dat back-up/restore wel wordt gedaan door de beherende partij binnen de organisatie. Dit leidt regelmatig tot dataverlies en -corruptie in het geval van restore-acties.De schade voor een organisatie kan enorm oplopen. In dit artikel wordt ingegaan op wat er voor belangen spelen op het gebied van back-up en disaster recovery in SharePoint 2007. Sinds het product begin 2007 is uitgebracht, is de vraag explosief toegenomen. Microsoft positioneert het als een platform voor onder andere contentmanagement, collaboratie, enterprise search en custom-webapplicaties. Gebruikers van Microsoft kiezen voor het product vanwege de vele mogelijkheden en toepassingen die het biedt. Het is eenvoudig in te zetten, en uit te breiden, op zowel kleinschalige als grootschalige projecten. Hierdoor kunnen de infrastructuur en configuratie echter bijzonder complex worden. Dit maakt het belang van een gedegen disaster-recoveryplan bijzonder groot.Wanneer we het hebben over back-up en disaster recovery, spelen er meerdere zaken. Er is uiteraard het belang voor de beherende partij, die graag wil dat er een gedegen technische oplossing wordt bedacht en geïmplementeerd. Daarnaast is er uiteraard het belang voor de organisatie die graag wil dat schade zoveel mogelijk wordt beperkt in geval van calamiteiten. Beide partijen hebben vaak ook een gedeeld belang dat met name gaat over de functionaliteit en taakverdeling.Wanneer we kijken naar de belangen die een organisatie heeft bij een gedegen back-up- en disaster-recoveryplan, dan ligt de prioriteit niet zozeer aan de kant van de techniek, maar juist in de beschikbaarheid en continuïteit. Om deze zaken te kunnen waarborgen, moet er gezorgd worden voor processen en procedures – onder andere hoe restores moeten plaatsvinden, hoe vaak getest wordt of restores werken, waar de verantwoordelijkheden liggen – die de techniek ondersteunen om de schade te beperken en de beschikbaarheid en continuïteit te waarborgen.De belangen van de beherende partij bij een goed back-up- en disaster-recoveryplan liggen vaak meer op het gebied van de techniek. Als we kijken naar de techniek, dan kunnen we die in hoofdlijnen terugbrengen tot:

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in