Driekwart mobiele bellers betaalt te veel

Het populairste belcontract in het Verenigd Koninkrijk is goed voor 600 minuten per maand. De meeste Britten die onder dit tarief vallen, gebruiken in werkelijkheid maar 150 minuten per maand.
Jaarrekening is 44 procent hoger dan nodig
Gemiddeld zijn de Britten per jaar 496 euro kwijt aan hun mobiele abonnement. Dat is 44 procent meer dan nodig is op grond van hun werkelijke belgedrag. Als iedere klant een bij zijn of haar belgedrag abonnement zou hebben, zou de omzet van de telefoonmaatschappijen volgens de onderzoekers met ruim een derde kelderen.
Billmonitor wordt gesteund door toezichthouder Oftel, de Britse tegenhanger van OPTA in Nederland. Volgens de organisatie zijn de schattingen over mogelijke besparingen nog aan de conservatieve kant.
Statistische analyses van facturen
De onderzoekers ontlenen hun conclusies aan diepgaande statische analyses, waarbij ze zijn geholpen door deskundigen van enkele Britse universiteiten. Het rapport is gebaseerd op circa 28.400 facturen van klanten van O2, Orange, Vodafone en T-Mobile. Deze klanten gaven Billmonitor toestemming om hun inloggevens bij het mobielebelbedrijf in kwestie te gebruiken. De software van Billmonitor kan daardoor hun recente telefoonfacturen inzien en analyseren.
Zo ontstaat een beeld van de gevoerde binnen- en buitenlandse gesprekken, het sms-berichtenverkeer en het mobiele internetgebruik. Op basis van een reeks aannames komt Billmonitor dan tot het optimale abonnement. Het is bijvoorbeeld slimmer om een iets te ruime belbundel te hebben dan een contract dat structureel te krap bemeten is, omdat overschrijdingen met relatief hoge tarieven worden afgestraft. Maar in de praktijk is het overgrote deel van de Britten zo bang voor deze overschrijdingen, dat ze een te ruime belbundel kiezen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee