DSL-providers stappen in thuisnetwerken
De adapters worden ontworpen door Arcadyan, een Taiwanese original equipment manufacturer (OEM). De joint venture van Accton en Philips maakt en ontwerpt adapters en netwerkapparatuur voor klanten als SMC en Philips. Arcadyan kan (vanwege contractuele verplichtingen) nog geen namen van providers noemen die de markt voor media adapters zullen betreden. Maar in het kantoor van de onderneming in Silicon Valley toonde een manager van het bedrijf Automatisering Gids een werkend model voor een grote Duitse provider waarbij het logo van de provider op diverse plaatsen terugkwam. Arcadyan beweert aan soortgelijke apparaten te werken voor een aantal providers in Nederland en een provider in Engeland. Het model voor de Duitse provider zal als eerste op de markt komen. Met de providers komt er een nieuwe categorie spelers op de markt voor ‘home entertainment’-netwerken. Deze wordt nu gedomineerd door fabrikanten van netwerkapparatuur zoals Linksys en Belkin. Daarnaast tonen ook bedrijven uit de computerindustrie als HP en Microsoft en fabrikanten van consumentenelektronica als Philips en Sony interesse in de markt voor thuisnetwerken. Het apparaat dat de providers op de markt brengen vormt een vernieuwde versie van de modellen die nu al te koop zijn. Het nieuwe model is onder meer voorzien van gratis internetradiostations, ondersteunt een aantal nieuwe bestandsformaten, zoals Windows Media 9 en DivX, en heeft een nieuw gebruikersinterface. Extra diensten Diverse providers verkopen al langer routers om gebruikers in staat te stellen om meer uit hun breedbandverbinding te halen. "Ze beseffen dat er een kans ligt om met breedband extra diensten in het huis te brengen", verklaart Ian Fogg, een breedband-analist van Jupiter Research in Londen. De providers zullen de adapters met subsidie gaan verkopen; ze hopen die kosten via het maandelijkse DSL-abonnement terug te verdienen. Bronnen binnen de sector verwachten dat een media-adapter via de provider minder dan 150 euro gaat kosten. Het huidige apparaat van Linksys kost zo’n 200 euro. Hierdoor zal marktaandeel van marktleider Linksys onder druk komen te staan. "De concurrentie in de markt voor DSL is moordend", vertelt Engelbert van Pelt, chief operations officer (COO) bij Arcadyan. "Door media adapters aan hun assortiment toe te voegen kunnen DSL-providers zich beter van de concurrentie onderscheiden. In de toekomst zullen de media adapters bovendien in staat zijn om via internet streaming video naar de televisie te brengen. Om dat mogelijk te maken moet de snelheid van de DSL-verbindingen echter omhoog. Op die manier creëren de providers een vraag naar snellere, duurdere abonnementen. Bovendien kunnen zij straks op afroep films gaan verkopen, waarmee zij de klantentrouw vergroten en extra omzet genereren. Niet volwassen Analist Fogg van Jupiter Research erkent dat de media adapters een kans hebben, maar verwacht niet dat de apparaten het komende jaar een grote invloed zullen hebben op de markt. "De technologie is nog niet volwassen, de apparaten moeten makkelijker opgezet kunnen worden en ze moeten goedkoper worden. Met een prijs van 150 euro heb je het niet over een massamarkt. Je kunt voor 60 euro een dvd-speler kopen. Dus waarom zullen consumenten meer betalen voor een media adapter waarmee zij hun media overal in huis kunnen bekijken?"