E-commerce als Sneeuwwitje
In het eerste deel, dat verreweg het interessantste is, presenteert hij zijn visie op de toekomst waarin vijf megatrends doorslaggevend zijn: ketenveranderingen, massa-individualisatie, homeshopping, mobiliteit en elektronisch betalen. Concreet worden zaken als virtual communities en webmarketing behandeld, maar de kern van het hoofdstuk, en van het boek, is de ‘E-Commerce Business Modellen Piramide’. In deze piramide kunnen volgens Lamb alle kansrijke internetinitiatieven worden ondergebracht. “Het model is op basis van ervaring ontstaan. Alle succesvolle internetbedrijven zijn op minstens twee van de drie niveaus in de piramide actief. Ze hebben een goede back office en leveren tools of combineren het klantencontact met de back office. De meest succesvolle bedrijven doen alledrie: tools, toepassingen en een adequate afhandeling van klantencontacten.” Met behulp van de piramide simuleert Lamb de oprichting van een fictief bedrijf, van de start tot en met het aantrekken van risicokapitaal.