E-commerce houdt nog even een houtje-touwtje-karakter
Bij de aanleg van een infrastructuur waarop bedrijven hun e-commerce-toepassingen kunnen bouwen, heeft men die keus nog niet. Dat concludeert AMR Research na een inventarisatie van het productaanbod van zeven toonaangevende leveranciers. Geen enkele leverancier blijkt alle elementen die nodig zijn in zijn productaanbod te verenigen. IBM biedt volgens AMR Research het meest uitgebreide aanbod van infrastructuurelementen voor e-commerce. Alleen op het vlak van business process management acht AMR de IBM-producten niet volwaardig, maar die zwakte heeft IBM gemeen met alle andere onderzochte leveranciers. Het e-commerce-platform van IBMis eveneens het meest open platform van de onderzochte, en het meest geschikte voor complexe omgevingen. Daar hangt echter wel een prijskaartje aan, waarschuwt AMR. Bijna net zo volledig – en de onderzoekers spreken daar hun verrassing over uit – is het productaanbod van Microsoft. Wel signaleert AMR Research naast onvolledigheid bij business process management een zwakte bij systeembeheer. Daar staat tegenover dat Microsofts.Net-platform de laagste exploitatiekosten belooft. Probleem kan natuurlijk wel zijn dat Microsoft een eigen ontwikkelmodel hanteert dat alleen geschikt is voor het Windows-platform. De andere leveranciers bieden bun producten aan op het besturingssysteemonafhankelijke Java 2 Enterprise Edition-platform. Iets minder volledig, maar zeker niet afgeschreven, is het productaanbod van Oracle, Sybase en BEA. Oracles productaanbod is wat volledigheid betreft vergelijkbaar met dat van Microsoft. Toch waardeert AMR Research Oracle in dit marktsegment wat lager, kennelijk omdat het twijfels heeft bij de aansluiting van Oracles e-commerce-infrastructuur op systemen en infrastructuurcomponenten van andere leveranciers. Sybase biedt nog wat minder functionaliteit. Bijkomend probleem is dat het relatief laat met de ontwikkeling van e-commerce-management is begonnen. Toch verdient het productaanbod van Sybase volgens AMR Research serieuze aandacht, zeker van leveranciers die al andere Sybase-producten gebruiken. BEA is in functionele breedte vergelijkbaar met Sybase. Deze specialist in applicatieservers heeft als enige leverancier bewust voor een ‘best of breed’-strategie gekozen waarbij het sommige componenten opvult met producten van partners. Het minst ontwikkeld zijn de platforms van Hewlett-Packard en Sun. Deze spelers hebben via recente overnames wel een voet tussen de deur gekregen in dit marktsegment, maar functioneel is hun aanbod het minst volledig. Beide hardware- leveranciers hebben nog het één en ander te bewijzen voordat hun aanbod serieus kan meedingen in de markt van e-commerce-infrastructuur, aldus AMR Research. Niet geïntegreerd Daarvoor hebben ze nog wel even de tijd. Want het productaanbod van de leveranciers die verder gevorderd zijn bij het invullen van het benodigde spectrum aan functionaliteit, blijkt onvoldoende geïntegreerd. Het gebruik van de producten van één leverancier levert daardoor in de praktijk evenveel complicaties op als het gebruik van de producten van een aantal verschillende leveranciers van nicheproducten, constateert AMR Research. Dat gaat zelfs zo ver dat men niet hoeft te rekenen op een centraal aanspreekpunt voor de ondersteuning bij vragen over of problemen met de afzonderlijke componenten. Het duurt zeker nog twaalf tot achttien maanden voordat de leveranciers wat dat betreft orde op zaken hebben gesteld, voorspelt AMR Research.