Overslaan en naar de inhoud gaan

E-tailers modderen met online kassa’s

Dat concludeert Berenschot uit een onderzoek onder veertig online winkels, waaronder Wehkamp, Neckermann, Fleurop en Bruna.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Van de vele betaalsystemen die deze ‘e-tailers’ aanbieden, zijn de traditionele methoden nog steeds veruit de populairste. Rembours, giro (acceptgiro en machtiging) en creditcard worden voor negen van de tien betalingen gebruikt. Hoewel er in Nederland manieren zijn om beveiligde betalingen via internet te verrichten, gebruikt het online winkelpubliek deze nauwelijks. Bijna de helft van de winkeliers maakt het mogelijk te betalen via I-Pay met Set, een methode die een creditcardbetaling verpakt in een extra beveiliging. Slechts 4 procent van de betalingen vindt echter op deze manier plaats. Daarnaast zijn er nog de oplossingen die de banken individueel aanbieden (zoals Rabodirect) – samen goed voor 2 procent van de betalingen. Generieke methode Luke Verburgh van Berenschot Business Management meent dat er sterke behoefte is aan een nieuwe generieke internetbetaalmethode die door de banken gemeenschappelijk wordt gedragen. “Ondanks dat mensen tevreden zijn, zie je ook weerstand tegen de huidige betaalmethoden, bijvoorbeeld de creditcard. De e-tailer moet ontzettend veel kosten betalen om die traditionele betaalmethoden te ondersteunen.” Ook de acceptgirokaart heeft volgens hem niet het eeuwige leven. “De kosten die in dit geval de e-winkeliers moeten betalen, zijn vrij hoog.” Verburgh wijt de gebrekkige acceptatie van I-Pay/creditcard met SET aan het feit dat deze is gekoppeld aan de creditcard, die is ontwikkeld voor de fysieke wereld. “Er worden krampachtig wat dingen ontwikkeld om die creditcard heen, die voor internetbetalingsverkeer toch niet helemaal geschikt zijn. De e-tailers zullen ook weer voor de kosten opdraaien.” Daarnaast heeft Nederland gewoon geen creditcardcultuur. “Wij willen liever gelijk betalen. De penetratiegraad is ook niet heel hoog in Nederland; een op de vier mensen heeft er een.” Opvallend resultaat uit het onderzoek is dat de online winkeliers een vreemde perceptie lijken te hebben van wat veilig is. Hoewel ze veiligheid als belangrijke factor noemen, biedt driekwart van hen de mogelijkheid via de relatief onveilige creditcard te betalen. Het veel veiligere I-Pay met SET zien zij als onveilig. “Maar I-Pay is ook niet echt gebruikersvriendelijk en de e-tailer moet heel wat systeemaanpassingen doen”, aldus Verburgh. Enkele banken zijn de laatste tijd actief geworden met eigen methoden. ING gebruikt het Amerikaanse Paypal-systeem dat betalingen via e-mail verstuurt; Rabodirect en de E-Wallet van ABN-Amro zijn andere voorbeelden. “Daar zitten geen slechte producten bij, maar die banken hebben geen kritische massa”, zegt Verburgh. Standaardisatie is dus nodig volgens Berenschot, maar daarvoor moeten de banken wel samenwerken en niet voortborduren op oude methoden.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in