Eerste afgestudeerde ‘architectuur in de digitale wereld’
De bedrijfskundige kennis kreeg ik in mijn studie mee, ik wilde me daarom aanvankelijk op de techniek concentreren in echte technische functies. Een functie als architect was mijn doel en dankzij de studie heb ik dat sneller bereikt dat ik had gedacht. Toen ik ongeveer op de helft was van deze master heb ik binnen Capgemini een architectenfunctie gekregen.”
Pittig maar haalbaar
De master kan in deeltijd gevolgd worden. Pittig, maar haalbaar, volgens Cloo. “Ik had twee avonden college en in het weekend hield ik standaard een dag vrij om te studeren. Dat betekende dat m’n sociale leven even op een laag pitje stond. Nu heb ik weer wat tijd over om weer eens lekker te gaan duiken of onze verhuizing voor te breiden, we hebben net een huis gekocht. Ik heb ook weer tijd over om aan ‘extra’ activiteiten binnen Capgemini te besteden zoals kennisgroepen. Want ook dat moest ik tijdelijk even laten schieten, naast een werkweek van 40 uur en de studie bleef er niet veel tijd over. Daarnaast werk ik met drie docenten van de opleiding aan een lesboek over enterprise-architectuur, dat in de master gebruikt gaat worden.”
Cloo is de allereerste afgestudeerde; zijn medestudenten werken nog aan hun eindwerkstuk. Terugkijkend is hij meer dan enthousiast over het lesprogramma en de manier waarop dat werd ingevuld. “De opleiding biedt zowel de wetenschappelijke kant als de praktische kant”, zegt Cloo, “en dat vond ik het interessante eraan. Ieder college werd ook gegeven door een combinatie van docenten, één van Capgemini en een van de Radboud. Daarmee had iedere theoretische les meteen een reality check.”
“De wetenschappelijke verdieping was overigens wel een belangrijke reden om deze master te gaan doen. Juist dat stuk wetenschap zorgt dat je anders naar dingen gaat kijken. Daarnaast geeft de master ook verbreding op het gebied van de menselijke en organisatie-component: de vaardigheden van een architect, hoe moet je acteren. Daarbij kreeg ik voor mij totaal nieuwe ‘sociologische’ vakken als ‘moderne sociotechniek’, systeemtheorie en transformatiemanagement, maar ook strategie. Juist die vakken ernaast gaven de opleiding voor mij veel waarde.”
Leren van elkaar
De samenstelling van de groep was gemengd, ongeveer 50/50 Capgemini-medewerkers en externen. “Op die manier hoor je ook hoe het bij anderen gaat en leer je van elkaar. Binnen Cap hebben we architectuuropleidingen volgens het IAF raamwerk, voornamelijk praktijkgericht. Het is natuurlijk ook goed meerdere frameworks te kennen, je komt ze ook bij klanten tegen. Doordat je al werkervaring hebt kun je alles beter plaatsen.”
Voor Capgemini is het bijdragen aan deze master-opleiding een interessante manier om bij te dragen aan het vakgebied. “Het is nog een jong gebied en de samenwerking met de universiteit en het onderzoek en de afstudeeropdrachten die dat met zich meebrengt kan het vakgebied alleen maar beter maken.”
Praktisch nut
Cloo’s eigen afstudeerthesis is in ieder geval van nut voor het dagelijks werk. “Ik heb me gericht op de trend van service oriented architecture (SOA). De modelleermethodes die architecten gebruiken zijn allemaal al jaren in gebruik; ik vroeg me af hoe goed die methoden zijn voor het modelleren van services. Ik heb drie methoden getoetst, capability mapping, DEMO en BMI. De eerste scoorde tegen mijn verwachting in het beste. Ik heb ook een raamwerk opgesteld waarmee je iedere andere methode kunt toetsen. Al met al een onderzoek dat meteen praktische waarde heeft voor de wetenschap en tegelijk ook voor mijn werkgever.”
Jeroen Cloo: ‘Een master in deeltijd is pittig maar haalbaar.’foto: hans hordijk