Overslaan en naar de inhoud gaan

Eigentijds

Vanochtend hoorde ik op de radio een reclame van het bedrijf ISIT in Naarden. Ik kan de tekst niet woordelijk reproduceren, maar wel bijna woordelijk. Het was trouwens maar een korte tekst, want de boodschap luidde: ‘ISIT heeft een naam waarvan niemand weet hoe je die spelt. Je schrijft het ie, es, ie, tee.’ Volgde het advies om vooral eens te gaan kijken op wee, wee, wee, ie, es, ie, tee, puntenel.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Het was nog vroeg, maar ik moest hard lachen. Eerder heb ik op deze plek geschreven over de rage, met name onder IT-bedrijven, om zich met namen te tooien waar menigeen inmiddels diep van gaat zuchten. Het gaat om namen als C# (lees: see sharp), 12move (lees: one to move) en i2 (lees: I to). ISIT blijkt ook zo’n naam te zijn, want door die radioreclame weet ik nu dat je dit moet uitspreken als eyesight, Engels voor ‘gezicht, gezichtsvermogen, gezichtsveld’. Ik kon me opeens voorstellen hoe dat indertijd was gegaan. Volgens hun website is ISIT in 1991 begonnen als ‘leverancier van backup/restore-oplossingen’. Inmiddels zijn ze ‘specialisten in turnkey storage-systemen’. Daarnaast verzorgt het bedrijf ‘IT-trainingen’ en ‘ICT-dienstverleningen’. En natuurlijk heeft ISIT ‘een unieke visie: kennisoverdracht op maat’ – want hoewel ieder ICT-bedrijf zegt ‘maatwerk’ te kunnen leveren, blijft ‘maatwerk leveren’ het goed doen in de reclamewereld. In gedachten hoorde ik zo’n snelle reclamejongen zeggen: “Eyesight, dat is een pérfécte naam. Het geeft aan dat jullie visie hebben, en overzicht, a view over het hele spectrum, begrijpt u. Maar je moet natuurlijk niet Eyesight schrijven, dat is niet van deze tijd. Bovendien zouden sommigen dan kunnen denken dat jullie brillen of contactlenzen verkopen. Nee, schrijf ISIT. Ie, es, ie, tee. Voelt u het raffinement, dat die naam ook nog eindigt op IT? Het is scherp, modern en speels, essentiële eigenschappen in de Nieuwe Economie.” Zo kan het zijn gegaan, maar het kan natuurlijk ook dat de oprichters van ISIT die naam zelf hebben bedacht. Hoe dan ook heeft die woordspeling een rol gespeeld. Kennelijk loopt het op het moment niet zo goed met ISIT. In ieder geval vonden ze het nodig om reclame voor hun bedrijf te maken. Ik vermoed dat ze een nieuw reclamebureau in de arm hebben genomen en anders toch zeker een nieuwe accountmanager. Zoals gezegd: we zijn allemaal een beetje moe geworden van die curieuze IT-namen waarin met leestekens, hoofdletters en kleine letters wordt gegoocheld. Zoiets zullen ze ook te horen hebben gekregen van hun nieuwe, niet minder snelle reclamejongen. “Leuk bedacht, geinig, maar niet meer echt van deze tijd. Vervelend: maar er waait inmiddels een andere wind. Oude Economie versus Nieuwe Economie – u begrijpt het wel. Dat speelse heeft afgedaan, IT-jongens zijn weer dassen gaan dragen, dus ook in de reclame pleiten wij voor Nieuwe Zakelijkheid. Daarom hebben wij deze tekst bedacht: ‘ISIT heeft een naam waarvan niemand weet hoe je die spelt.’ Niet eromheen draaien, geen geklets, gewoon zeggen hoe de vlag erbij hangt. Feit is: niemand weet hoe je ISIT spelt, en dat maakt het er niet makkelijker op om jullie op internet te vinden. Zeggen waar het op staat – dat is volgens ons, in deze tijd waarin de Oude en de Nieuwe Economie om de hegemonie strijden, volgens ons het beste concept.” Het hoeft niet zo gegaan te zijn, maar het zou goed kunnen. Hoe dan ook voorspel ik dat die ‘geinige’, speelse IT-namen hun langste tijd hebben gehad. Reacties en aanvullingen naar e.sanders@wkths.nl

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in