Overslaan en naar de inhoud gaan

ERP­markt begint zich te herstellen

Al sinds de millenniumhausse is de ERP­markt aan het krimpen. Leveranciers zagen jaar na jaar hun nieuwe licentie­inkomsten drastisch terug lopen. Nu laait bij de ERP­dienstverleners de hoop weer op. Het aflopen van de ondersteuningstermijnen van een aantal oudere ERP­versies, zoals bij SAP, speelt daarbij een rol, maar klanten laten zich niet alleen daarom tot vernieuwing van hun systeem overhalen.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Marcel van Tetering, Manager ERP Solutions Center bij Cap Gemini Ernst & Young, ziet de markt opleven. "Vergeleken met een jaar geleden beginnen de vragen over ERP weer toe te nemen." Het aflopen van de ondersteuning is daarbij slechts een van de aanleidingen. "Je ziet dat de volwassenheid van klanten toegenomen is. Bij de afweging upgraden of blijven hangen op de oude versie, weten klanten nu veel beter waar ze het over hebben." Klanten zetten kleine stappen en willen snelle verbeteringen. "De gemiddelde doorlooptijd van een implementatie wordt wezenlijk korter door standaardisatie en voorkennis van de klant." Woordvoerder René van der Kolk van Interaccess (SAP­ en Oracle­partner) ziet een duidelijke opleving. "We krijgen erg veel vragen over de upgrades en we zijn ook met diverse trajecten bezig. Onlangs hadden we opeens dertig klanten in de zaal bij een seminar over dit onderwerp." Bij Atos Origin (SAP en Oracle) gaf het vierde kwartaal van 2002 al hoop, maar directeur Wilbert Kieboom kijkt de kat nog even uit de boom. "Er is op dit moment een goede orderportefeuille en ERP is eenderde van die business. De vraag is wel hoe snel de investeringsbeslissingen loskomen." Bij de grote bedrijven ziet Kieboom dat dit jaar wel gebeuren. Ook door het grote aantal bedrijfsovernames moet er volgens hem veel ERP­werk loskomen. Andries Bottema van Watermark (voorheen Vanenburg Business Systems) bevestigt dat de dienstverleners hun hoop in eerste instantie vooral op de grotere bedrijven moeten vestigen. "In de middenmarkt waar wij zitten, hebben de klanten over het algemeen niet het gevoel dat ze vastzitten op hun technologie. Veel klanten werken met Baan IV en zijn daar heel tevreden over." Henny Hilgerdenaar, directeur van SAP­partner Ctac/Align, spreekt van terughoudendheid. "Ik merk dat bedrijven zich afvragen ‘moeten we de support verlengen of in één keer de stap wagen naar de nieuwste versie’, maar echte bewegingen op het investeringsfront zie ik nog niet. Ik merk wel dat er meer over wordt nagedacht en ik verwacht dit jaar nog een vervangingsslag." Volgens Matthijs Erwich, Directeur van Magnus Systems Support, wachten veel bedrijven nog op de ‘business cases’ ­ investeringen die snel zijn terug te verdienen. "Sommige klanten zijn al over naar SAP R/3 4.6c. Bedrijven oriënteren zich heel goed en willen vooral een ‘business case’ maken. Bij een puur technische upgrade is die er niet", zegt Magnus’ Erwich. Of de ERP­leveranciers zelf profiteren van de opleving is de vraag. Zij kunnen door de versie­upgrades alleen kosten besparen. Een rondgang langs de leveranciers leert dat men ervaart dat er beweging in de markt zit, maar dat er geen bottleneck is van achtergebleven klanten die zich genoodzaakt zien tot een upgrade. Bij Peoplesoft zit volgens de woordvoerster al de helft van de honderd Nederlandse klanten op de nieuwste versie en is bijna een kwart aan het migreren. Daan Snijders van Baan benadrukt dat zijn bedrijf niet gelooft in dreigingsscenario’s. "Migratie moet vanuit kansen benaderd worden." De belangstelling voor nieuwe Baan­technologie groeit volgens hem. De SAP­woordvoerder bevestigt dat en benadrukt vooral dat beslissingen over upgrades individueel benaderd worden.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in