ERP-softwaremarkt ligt op apegapen
Vanwe- ge de millenniumkwestie hebben veel bedrijven hun software-backbone vervangen. Ze hebben de grote stappen al gezet.” Volgens Van den Berg is de marktpenetratie voor ERP-software in Nederland ongeveer 85 procent en ligt de vervangingsgraad laag.
Baan, dat na zijn overname door het Britse Invensys inmiddels een aantal winstgevende kwartalen heeft gerealiseerd, heeft zijn hoop gevestigd op ‘de oplossingen eromheen’, zoals customer relationship management, business-to-business, supply chain management, integratietechnologie en business intelligence. “Daar wordt nog volop in geïnvesteerd”, zegt Van den Berg hoopvol.
Maar maatregelen waren nodig. Zo’n 130 van de 1000 Nederlandse medewerkers hebben onlangs te horen gekregen dat ze hun baan verliezen. Ongeveer 80 procent van hen is ontwikkelaar die aan de ERP-kern van de Baan-software werkt. Van den Berg noemt het een cosmetische ingreep, omdat ontwikkelactiviteiten meer in India zullen plaatsvinden – en op andere terreinen.
Het belang van die centrale applicatiekennis daalt snel, zo is Baans ervaring. Kennis van zakelijke processen (vóór de software-implementatie) en van beheerkwesties en integratie (na de implementatie) zijn veel belangrijker geworden. Van den Berg: “Bij ons gaat de verhouding ruwweg van 20/60/20 procent naar 40/20/40 procent.”
Een gevolg is dat er minder licenties worden verkocht en Baan meer aan dienstverlening moet doen. Dat impliceert ook de transformatie van softwareleverancier naar ‘solution provider’, een wat sleetse term die tot dusver vooral aan de partners van ERP-leveranciers was voorbehouden. In zijn eerste tien maanden als solution provider heeft Baan volgens Van den Berg tien overeenkomsten gesloten voor het volledig automatiseren en beheren van zakelijke processen. “Klanten vragen dat van ons.” Vooral de wat kleinere bedrijven vragen om ‘totaaloplossingen’.
De beweging in de richting van het MKB brengt Baan wellicht opnieuw in het vaarwater van SAP, dat ook het MKBin het vizier heeft. Datzelfde SAP ervaart nu ook dat de licentie-inkomsten, de belangrijkste indicator voor de gezondheid van een softwarebedrijf, snel kunnen teruglopen. In het tweede kwartaal van dit jaar had SAP volgens de voorlopige cijfers 23 procent minder licentie-inkomsten dan in dezelfde periode vorig jaar. “Klanten en prospects blijven voorzichtig en in kleine stapjes investeren. Wij denken dat dat nu een permanent kenmerk van de markt is”, stelde directeur Henning Kagerman van SAP.