Fabrikant ten strijde tegen Bluetooth-namaaksels
Volgens de Europese dochter van het Japanse concern TDK Systems blijkt uit recent onderzoek in het Verenigd Koninkrijk dat 50 procent van alle verkrijgbare Bluetooth-toebehoren niet officieel is goedgekeurd. Zonder tegenmaatregelen zou eind dit jaar nog maar 15 procent van de zogenaamde Bluetooth-producten in de detailhandel ‘echt’ kunnen zijn. De certificatie zou moeten gebeuren door de Bluetooth Special Interest Group (SIG), een non-profitorganisatie met honderden leden. Bovendien mag de naam Bluetooth niet zonder toestemming worden gebruikt. Naam en logo zijn in meer dan dertig landen, waaronder notoire broeinesten van vervalsingen als China, geregistreerd als handelsmerk. Volgens TDK lopen winkeliers die denken met vervalste producten snel hun slag te kunnen slaan het risico dat deze handelswaar wordt geconfisqueerd en vernietigd. Datzelfde zou in de meeste landen fabrikanten, importeurs, distributeurs en zelfs eindgebruikers kunnen overkomen. Degenen die de producten verkopen kunnen bovendien rechtsvervolging en boetes tegemoet zien. De bij de SIG aangesloten fabrikanten hebben hun zaakjes inmiddels goed op orde en nu is het de beurt aan de detailhandel, zo is de boodschap. TDK organiseert cursussen voor wederverkopers om de wettelijke eisen nog eens duidelijk te maken. In een witboek doet TDK-directeur Nick Hunn het probleem uitvoerig uit de doeken. Het bedrijf blijkt bovenal bezorgd dat de reputatie van Bluetooth bij de consument wordt aangetast door niet of slecht functionerende producten. Sommige accessoires die op de markt zijn, zouden slechts 10 procent van de actieradius hebben die de technologie behoort te bieden. Ook bestaat het gevaar dat namaak-producten andere apparatuur storen. Verder is de interoperabiliteit met andere Bluetooth-producten gebrekkig of geheel afwezig. Overigens is dat laatste soms ook met officiële Bluetooth-producten een probleem.