Fenit scherpt regels aan
Volgens de nieuwe regels is de klant op het terrein van privacybescherming nu meer gehouden de leverancier te vrijwaren van aansprakelijkheid door derden. Daarnaast hebben de belangrijkste veranderingen betrekking op onderwerpen als (intellectueel) eigendomsrecht, eigendomsvoorbehoud, aansprakelijkheid van de leverancier, het beëindigen van overeenkomsten, dataconversie, geschillenbeslechting en, bij detachering, de afdracht van sociale premies door aanbieders. Van bovengenoemd rijtje is alleen het laatste punt een duidelijke verbetering voor de afnemers. In alle andere gevallen spinnen de aanbieders garen bij de nieuwe voorwaarden. Bijvoorbeeld de aansprakelijkheidsbepaling is zo gewijzigd dat iedere vordering tot schadevergoeding tegen de leverancier vervalt na 24 maanden. Hoewel Van Schelven niet onder stoelen of banken steekt dat Fenit als branchevereniging primair voor de belangen van zijn leden opkomt, bestrijdt hij dat de nieuwe regels ten doel hebben de aanbieders beter te beschermen. "We hebben de regels aangepast in overeenstemming met de praktijk van de rechtspraak gedurende de afgelopen jaren." Hij wijst er onder andere op dat ‘gedwongen winkelnering’ onder het nieuwe regime minder mogelijk is. "Klanten hebben meer vrijheid om bijvoorbeeld onderhoud van hun systemen bij derden te kopen."