‘GBA-operatie volledig afronden’
Momenteel wordt GBA-V Online ingevoerd, een centrale kopie van alle lokale bevolkingsgegevens, die afnemers kunnen raadplegen. Aanvankelijke performanceproblemen zijn opgelost en inmiddels zijn alle ruim vijfhonderd afnemers aangesloten. Na GBA-V Online (“Het enige wat echt goed gaat”, aldus Meesters) zou er volgens de oorspronkelijke planning een ‘Full Service’-versie komen, die mutaties spontaan aan daarop geabonneerde afnemers stuurt, en vervolgens een web-enabled ‘Moderne Interfaces’-versie. Dat noemt Meesters ‘pijler één’. Pijler twee is het Burgerzakensysteem, bestaande uit een centraal te ontwikkelen kern, waarvoor softwareleveranciers aanvullende modules kunnen maken.Meesters toont zich er verbaasd over dat Bijleveld in een recente Kamerbrief dit Burgerzakensysteem totaal negeert. De NVVB vindt beide pijlers essentieel voor het realiseren van de overheidsambities rond lastenreductie en betere dienstverlening. “Als je een van de twee doet, krijg je een rare brug en dat leidt tot ongelukken.” Meesters wijst op het ICTU-programma OverheidsDienstenPlatform (ODP). Dat moet tot infrastructurele voorzieningen voor de elektronische overheid leiden middels de projecten OverheidsServiceBus, Gemeenschappelijke Ontsluiting Basisregistraties en TerugMeldFaciliteit: “Als je de dienstverlening wilt verbeteren, wat een ambitie is van Rijk en gemeenten, kun je niet anders dan de GBA als cruciale basisregistratie moderniseren. Als je dat beleid uitdraagt en er zo’n ODP-programma voor optuigt, kun je niet zeggen: We doen de GBA maar niet.”KPMG heeft inmiddels uitgezocht of de oorspronkelijke ideeën voor het Burgerzakensysteem nog realistisch zijn. De conclusie is volgens Meesters positief, zij het dat een definitiestudie uit 2005 nog eens op bruikbaarheid moet worden getoetst en een businesscase gedetailleerder moet. Daarmee is Capgemini nu bezig. Belangrijk onderdeel van de financiering is de implementatie, die tot nu toe ‘pro memorie’ in de begroting stond. “Ons uitgangspunt is dat de rijksoverheid de centrale delen betaalt, dus GBA-V en Burgerzaken-kernsysteem, en gemeenten de aanvullende modules, en verder dat de implementatie niet geheel voor rekening van gemeenten komt. Als het Rijk zegt dat het er niet alleen voor wil opdraaien, kan ik me dat ook voorstellen. We zullen het dus over een verdeling eens moeten zien te worden.”