GBA zeker een half jaar vertraagd
Daarbij tekent hij aan dat ‘al met opzet extra ruimte genomen [is] om te voorkomen dat al over een paar maanden een nieuwe vertraging moet worden gemeld’. Er zijn zoveel in- en externe factoren van invloed dat die ‘voortdurende ijking van de planning noodzakelijk’ maken. De nieuw uit te werken planning moet rekening houden ‘met de nog bestaande flexibiliteiten, de beschikbare middelen en de ruimte in de tijd’.
In een toelichting zegt Rutgers: “Er zijn in de loop der tijd dingen bijgekomen, zonder dat we extra budget kregen. Dat betekent dus nieuwe prioriteiten stellen. We zetten alles op een rij en kijken wat naar achteren moet. Dat hangt vooral samen met zaken, waarop we geen invloed hebben, zoals de Overheidsservicebus. Het opdrachtgeverschap daarvoor ligt niet bij ons. Het is ernstig in de vertraging geschoten. Dat heeft tot gevolg dat een deel van de GBA-modernisering ook vertraagt, maar ook dat we de beoogde financeringsmethodiek compleet moeten herzien.”
Opnieuw bekijken
“Het idee was dat met het, door de OSB, zakken van de kosten voor het berichtenverkeer ruimte zou ontstaan voor terugbetaling van onze lening aan Financiën. Dat moeten we nu opnieuw bekijken.” Is het met al die externe invloeden nog te managen? Rutgers: “Het is wel lastig. Kijk alleen naar de GBA als basisregistratie. Dat was niet voorzien bij de start van het moderniseringsprogramma. We zijn ook niet de enige. Anderen, zoals VROM, kijken dan naar ons. Wel logisch, maar het betekent wel elke keer afstemmen.”