General Electric herziet internetstrategie
GE boekte vorig jaar een nettowinst van 12,2 miljard dollar op een omzet van 129,4 miljard dollar en telt 313 duizend werknemers. De financiële poot GE Capital Services is goed voor de helft van de omzet. De multinational bezit het Amerikaanse televisiestation NBC. Twee jaar geleden wilde GE een groot deel van zijn producten via internet verkopen. Het vijfde bedrijf in de Fortune 500 benoemde daartoe ‘e-business leaders’ in al zijn divisies. Verkopers kregen een bonus als zij klanten tot online transacties wisten te verleiden. GE-topman en business-goeroe Jack Welch doopte het initiatief ‘destroyyourbusiness.com’, waarmee hij vermoedelijk naar de activiteiten van de concurrentie verwees. Uiteindelijk moest jaarlijks minstens 30 procent van de omzet uit online-activiteiten komen. De omzet van 7 miljard dollar die het bedrijf in 2000 op internet genereerde was dan ook teleurstellend. Nu viert GE zijn automatiseringsdrang bot op interne activiteiten als het bestellen van vliegtickets voor zakenreizen van zijn personeel en het bewerkstelligen van het papierloze kantoor. De multinational kwam tot het inzicht dat deze benadering geld oplevert, nadat de directeur van de divisie die locomotieven bouwt liet zien dat hij miljoenen bespaarde door zakenreizen van zijn medewerkers online te boeken. De kostenbesparing van 30 procent door de online activiteiten van de hypotheekdivisie zette de e-commerce-strategen binnen GE verder aan het denken. Dit jaar hoopt General Electric met zijn nieuwe aanpak 1,6 miljard dollar te besparen. In volgende jaren valt dat bedrag hoger uit, zo verwacht het conglomeraat. (svm)