Overslaan en naar de inhoud gaan

Glad ijs en uitglijders

CMG mag natuurlijk niet ontbreken op de lijst van ICT­spraakmakers van 2002. In een onhandige poging collectief ontslag te vermijden heeft het bedrijf zich inmiddels getooid met de ondankbare titel van ‘uitzendbureau’. Dat doet nogal wat afbreuk aan het met behulp van miljoenen aan PR­geld zorgvuldig opgebouwd imago. Het reorganisatiebeleid is inmiddels al ‘de kwestie CMG’ gaan heten en kom daar maar weer eens vanaf.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Zeker, het kan altijd nog erger. Neem nou Aino, dat dit jaar kopje onder ging na een wilde actie van directeur Haverkamp. Hij dacht het bedrijf te kunnen redden door met veel tamtam zijn personeel tot 20 procent loon te laten inleveren. De pers vond het prachtig. Zoiets was in Nederland nog nooit vertoond, een manager met durf. Alleen, zijn klanten pakten het signaal wat anders op. Zij vertrouwden niet langer op de toekomst van het bedrijf en gingen er vandoor. Exit Aino. En we hadden ook nog Getronics. ‘Gepiepeld’ op de beurs, zuchtend onder een schuldenlast. President­directeur Peter van Voorst kreeg via De Telegraaf verbale hulp van oervoorganger Ton Risseeuw, die meldde zichzelf medeschuldig te voelen aan het debacle waar Getronics in verzeild was geraakt. Hij was het immers die ooit Cees van Luijk benoemde als zijn opvolger en dat was ‘een verkeerde benoeming’. Van Luijks functioneren was in de ogen van Risseeuw ‘een ramp’ en daarom zit Van Voorst nu met de gebakken peren. Hoe je van je schulden moet afkomen bewees Versatel, door zijn obligatiehouders op te zadelen met waardeloze aandelen. De truc wordt nu ook, hoe kan het ook anders, toegepast door kabelaar UPC. Dat bedrijf houdt er een bedrijfsvoering op na die volledig afrekent met de stelling dat er te weinig humor zou zijn binnen de Nederlandse ICT. Spraakmakend blijft ook de ‘bescheiden’ wijze waarop leveranciers hun producten onder de aandacht proberen te brengen. Wat te denken van ‘Nexus, The Holy Grail in the Quest for Silent Computing’. Fraai was ook de aanmoediging van Cedron­software: ‘Start exploring the buried gold that’s available within the organisation’, een zin uit een lijvig pamflet over hoe je geld kunt besparen op productinformatie... En dan is er de ronkende manier waarop SAS aan de weg timmert met zijn BI­software: als Fokker het ooit had gehad ‘was het nu groter dan Boeing en Airbus samen’. SAS probeert inmiddels argeloze kijkers naar RTL­Z te verleiden met ingekochte quasi­redactiezendtijd. ‘Infomercials’ noemen ze dat trots. Business? Okee. Maar intelligence? Soms doet de sector er alles aan om het eigen geschonden imago nog verder te bezoedelen. Zo stuurde uni­X Software dit jaar klanten een mailtje met onder meer deze wervende tekst: ‘The costs for IT in a company have increased to a substantial cost factor, and this is just the beginning.’ En dan was er natuurlijk ook nog Ad Scheepbouwer, die het lek bij het bootje KPN bijna boven lijkt te hebben. In zijn enthousiasme vertelde hij de Duitse Krant Die Welt 4 miljard euro te gaan investeren in het Duitse UMTS­netwerk, maar dat bleek schromelijk overdreven. Zijn woordvoerder moest schielijk melden dat het maar een kwart van dat bedrag zal zijn. Henk Bosma wilde graag dat er geen misverstand kan bestaan over wie de baas is bij PinkRoccade. Hij ontdeed zich in een klap van de bestuurslaag vlak onder hem en stuurde vijf directeuren weg. Het bedrijf bleek inderdaad heel goed zonder te kunnen. En dat ‘gap year’ dat Gartner voorspelde? Dat is er gekomen, maar het duurt wel twee keer zo lang.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in