Overslaan en naar de inhoud gaan

'Goed beheer kan pc-kosten met 42 procent verlagen'

Dat heeft onderzoeksbureau Gartner berekend.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Gartner betoogt al jaren dat de 'total cost of ownership' (TCO) van pc's een veelvoud bedraagt van de aanschafprijs. Dat komt vooral door de hoge beheerkosten gedurende de levensduur van de computer.

Volgens Gartner biedt de opkomst van nieuwe technologieën zoals thin clients en virtuele desktops kansen om de kosten van de 'client' te verlagen. Wel zijn nieuwe meetmethodieken nodig om de kosten goed te kunnen inschatten.

Zo'n aangepast meetsysteem is nu door Gartner ontwikkeld en als vingeroefening losgelaten op een denkbeeldige organisatie met gecentraliseerde IT, 2500 bureau-pc's van 1200 dollar met een levensduur van vier jaar. Er zijn 250 applicaties in gebruik. Voor deze infrastructuur zijn vier scenario's doorgerekend: onbeheerd, enigszins beheerd, matig beheerd en goed beheerd, dat wil zeggen 'dichtgetimmerd' voor de eindgebruiker. De TCO loopt dan uiteen van 5867 tot 3413 dollar, een verschil van 42 procent.

Notebooks hebben een nog hogere TCO doordat ze lastiger te ondersteunen zijn en doorgaans aan hoger betaalden worden verstrekt. Gartner maakt onderscheid tussen werknemers die vooral op kantoor werken en hun notebook hooguit twee avonden per week mee naar huis nemen, en werknemers die hun notebook 80 procent van de werktijd onderweg gebruiken. Voor die laatste categorie is de TCO in het geheel onbeheerde scenario 9923 dollar en in het dichtgetimmerde geval nog altijd 7030 dollar over vier jaar.

Gartner adviseert overigens om de notebooks van medewerkers die veel buiten kantoor werken niet te streng te beheren omdat de gebruikers zelf instellingen moet kunnen wijzigen, afhankelijk van de locatie. Ook bij een gematigd beheer kan de TCO tot 7643 dollar worden beperkt, 24 procent minder dan indien beheer totaal achterwege blijft.

De nieuwe rekenmethode is gebaseerd op verschillende gebruikersprofielen in bedrijven. Volgens Gartner is de methode vereenvoudigd om de kosten van alternatieve inkoop- en beheerstrategieën makkelijker te kunnen vergelijken. Onderzoeksdirecteur Michael Silver wijst erop dat menige client-architectuur kan leiden tot hogere totale kosten, in het bijzonder in kleine organisaties.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in