Google-advertenties eenvoudig te saboteren
Google verkoopt adverteerders de mogelijkheid om advertenties te plaatsen bij bepaalde zoektermen. Googles AdWords campaign management software houdt daarbij in de gaten hoe vaak een advertentie ook daadwerkelijk wordt aangeklikt. Wanneer de belangstelling voor de advertentie beneden een bepaalde ratio blijft, concludeert de beheerssoftware dat de advertentie kennelijk niet past bij de opgegeven zoekterm en dus ook niet bij die zoekterm getoond moet worden. Die beheersfunctie is voor de gek te houden door een softwareprogramma voortdurend dezelfde zoekopdracht uit te laten voeren zonder ook maar eenmaal de getoonde advertenties aan te klikken, stelt Clickrisk. Dit type sabotage kan gedurende langere tijd plaatsvinden en is bijzonder lastig op te sporen. Bedrijven die advertentiecampagnes voeren via Google moeten er echter wel op bedacht zijn dat een onverklaarbare teruggang in resultaten aan zo'n sabotagepoging kan liggen. Een tegengif daarvoor bestaat nog niet. De enige oplossing is een totaal nieuwe campagne starten. (Jelle Wijkstra)