‘Heel SiliconAlley ligt op zijn gat’
Het internetbedrijf zegt door tegenvallende advertentie-inkomsten door de afremmende economie in de Verenigde Staten te zijn gedwongen tot de maatregel. Dat is ook de reden die internetadvertentiebureau Doubleclick geeft voor het ontslaan van 10 procent van zijn 2100 man personeel. Ook internetdienstverlener Razorfish heeft in het eerste kwartaal van dit jaar 674 mensen op straat moeten zetten. Eind maart kwamen daar nog eens 170 ontslagen bij. Bezuinigd Het reclamebureau Ogilvy & Mather in New York merkt tevens de gevolgen van de terugval in de internetindustrie. De laatste maanden maken internetbedrijven aanzienlijk minder budget vrij voor reclamecampagnes. “Als het financieel minder gaat wordt het eerst op ‘branding’ bezuinigd”, verklaart Willem van Wijk. Van Wijk is bij Ogilvy accountmanager voor IBM. Ogilvy heeft door gebrek aan opdrachten uit de dotcom-industrie onlangs vijftien medewerkers moeten ontslaan. Niet geheel onverwacht, meent Van Wijk. “We mogen niet mopperen. Ogilvy heeft de laatste jaren ontzettend veel geld verdiend aan campagnes voor internetstartups zoals Mothernature.com (inmiddels failliet, red.). Er moest een keer een eind komen aan de internethype.” Daarnaast zijn investeerders terughoudender geworden met het trekken van hun portemonnee voor startende dotcom-bedrijven. Investeringsmaatschappijen in de VS zijn in het vierde kwartaal van 2000 en het eerste kwartaal van dit jaar minder gaan investeren in startups dan de acht voorgaande kwartalen. Investeerde de Amerikaanse Venture Capitalists (VC) in het derde kwartaal van 2000 nog 28,5 miljard dollar in beginnende bedrijfjes, het afgelopen kwartaal was dit geslonken tot 11,7 miljard dollar. Adam Dell van Impact Ventures, een van de grootste Amerikaanse VC’s in internetbedrijven, ziet deze trend ook. “Vorig jaar hebben we in zestien IT-bedrijven geïnvesteerd, dit jaar zal het neerkomen op hooguit tien”, zegt Dell. Internetgoeroe Guy Kawasaki beaamt tijdens de ‘bootcamp voor Internetstartups’ begin mei in New York dat investeerders veel terughoudender zijn geworden met het trekken van hun portemonnee, vergeleken met een à twee jaar geleden. “De situatie begint nu weer een beetje normaal te worden. In 1999 hoefde je maar een plan te hebben waar het woord internet in voorkwam en ze stonden voor je in de rij. Ik heb zelfs meegemaakt dat een groepje ondernemers miljoenen kreeg voor het online verkopen van hondenvoer. Ze wilden hun markt vergroten door gratis honden weg te geven bij een bestelling. Dat is toch te gek voor woorden? Daar kan je nu niet meer mee aankomen”, vindt de voormalig ‘Chief Evangelist’ van Apple. Terughoudender Kapitaalverstrekker Dell merkt dat ook ondernemers terughoudender zijn geworden met indienen van nieuwe businessplannen. “In 1999 en 2000 kregen wij nog rond de tienduizend plannen binnen, dit jaar verwachten wij hoogstens vijfduizend voorstellen van ondernemers die op zoek zijn naar investeringskapitaal”, zegt de Venture Capitalist. De teruggelopen interesse voor zelfstandig ondernemen blijkt eveneens uit het aantal bezoekers van de ‘Bootcamp voor internetstartups’ op 7 en 8 mei jongstleden in ‘the big apple’. Vorig jaar, toen het congres gehouden werd in Silicon Valley, kwamen er nog meer dan duizend geïnteresseerden op dit evenement voor zelfstandige internetondernemers af, dit jaar waren dat er hooguit vierhonderd. Zie ook pagina 13