Het einde van de IT-afdeling
Mensen die nu op een IT-afdeling werken, zullen wellicht elders in het bedrijf hun ondersteunende taak gaan verrichten of onderdeel zijn van een afdeling ‘strategische verandering’. De grenzen tussen IT en bedrijfsvoering zijn immers aan het vervagen. "Mensen met IT-vaardigheden zullen ook aan niet-IT-mensen gaan rapporteren. De IT-managementstructuur van nu werkt niet meer", zegt Gartner-analist David Flint. Dal Op dit moment lijkt het erop dat de IT-afdeling zelf is beland in het ‘dal’ van Gartners beruchte ‘hype cycle’. "IT-afdelingen zijn geëvolueerd tot vrij losstaande entiteiten. De mensen zien zichzelf als IT’ers, niet als werknemers van bijvoorbeeld een bank. Soms identificeren ze zich zelfs met leveranciers - ‘Oracle-specialist’." Hun geloofwaardigheid lijkt volledig ingestort. Uit recent onderzoek van Gartner bleek dat de vraag of IT-investeringen hun waarde wel bewijzen door slechts 17 procent van de marketing-mensen met ‘ja’ werd beantwoord. Hun collega’s die zich met strategie bezighouden zijn niet veel positiever: 21 procent. Maar het meest zorgelijk is dat van de IT’ers zelf maar 44 procent daarvan overtuigd is." En het mogen dan allemaal percepties zijn, die staan wel recht overeind bij de directie. Flint: "IT-managers onderschatten dat. Het topmanagement ontkent de mogelijkheden van IT niet, maar wel die van de IT-afdeling." Analist Simon Mingay bevestigde de communicatiekloof tijdens een verhandeling over de noodzaak van een goede communicatiestrategie voor de IT-afdeling. "De IT-afdeling wordt vaak gezien als een black box, terwijl er behoefte is aan een transparante organisatie." IT-organisaties moeten hun rol eens goed definiëren en dan helder aan de belanghebbenden verwoorden. Uit Flints woorden is te concluderen dat het voor een intern charme-offensief al te laat is. Er staan volgens hem drie elkaar uitsluitende routes open voor IT-afdelingen - en elke behelst een afslanking. De meest ambitieuze is de omvorming tot ‘business change agent’, een rol waarbij de afdeling zich verantwoordelijk maakt voor strategische initiatieven door een sterke vervlechting van technologie en het ontwikkelen van nieuwe bedrijfsprocessen. Is de geloofwaardigheid al verspeeld of zijn de juiste vaardigheden niet in huis, dan is deze optie een fata morgana. Een tweede invulling is die van IT-dienstenmakelaar, een zeer kleine afdeling die de spin in het web is van alle uitbestede en uit te besteden IT-activiteiten. De strategische waarde voor het bedrijf is gering en de kans is groot dat de afdeling Inkoop denkt het beter te kunnen. De IT-afdeling omvormen tot dienstverlener is de derde weg, maar dat is evenmin een zorgeloze keuze. Op de langere termijn hebben externe dienstverleners door hun schaalgrootte en vestigingen in lagelonenlanden meer te bieden. De veranderende rol van de IT-afdeling zal behoorlijke consequenties hebben voor de IT-demografie. Het aantal IT-professionals daalt de komende 5 jaar met 15 procent. Dat komt onder andere doordat het aantal interne applicatieontwikkelaars - door de opkomst van ‘service oriented architectures’ - de komende jaren met 30 procent zal dalen. En in 2010 zullen zes van de tien IT-ers een rol in de bedrijfsvoering hebben, ‘rond informatie, processen en relaties’. IT-afdelingen van middelgrote en grote bedrijven zullen dan ten minste eenderde zijn gekrompen ten opzichte van 2000. Werkt u liever tusen IT’ers of tussen eindgebruikers? Reageer op www.automatiseringgids.nl