Het opvallendste nieuws volgens Jeannine Peek
En nu blijkt dat in Duitsland, Spanje en Frankrijk 12 procent van de IT-tijd wordt besteed aan innovatie, terwijl wij 5 procent blijkbaar al voldoende vinden. Maar liefst 67 procent van de IT-tijd wordt besteed aan ‘passen op de zaak’.
Sinds een aantal maanden ben ik nauw betrokken bij ons startup-initiatief Dell for Entrepreneurs. En ik ben helemaal onder de indruk van de kwantiteit en kwaliteit van de deelnemers. Er waren maar liefst 160 kandidaten met innovatieve ideeën die mee wilden doen aan het programma en de kwaliteit is verbazingwekkend hoog. Ik ben er zeker van dat niet alleen de tien finalisten maar ook veel andere kandidaten succesvol gaan groeien de komende jaren. En dan lees ik, ook op AG, bijvoorbeeld dat de Amsterdam ArenA een proeftuin voor IT-innovaties opent. Je zou denken dat de mensen van Amsterdam ArenA hun handen vol hebben met de wedstrijden van Ajax en al de andere evenementen die plaatsvinden daar. Maar blijkbaar willen zij technologie gebruiken om een plek te veroveren onder de meest innovatieve stadions ter wereld.
De bevindingen lijken dus heel tegenstrijdig met aan de ene kant veel innovatieve initiatieven en bijna een overvloed aan nieuwe ideeën en aan de andere kant een achterstand als het gaat om de manier waarop bedrijven hun IT beschouwen. Volgens mij is er maar één conclusie mogelijk: veel bedrijven hebben nog niet goed begrepen hoeveel kansen innovatieve IT hen biedt. Zij dreigen de boot te missen. De beste startups en bestaande concurrenten, die wel meer waarde hechten aan de innovatieve kracht van IT, gaan hen binnenkort voorbijstreven. In andere woorden gaan bedrijven die de rol van innovatie voor hun succes nog niet hebben begrepen hun ‘Kodak-moment’ beleven. De meesten zullen zich de situatie nog herinneren. Kodak zag zich genoodzaakt om te stoppen met het ontwikkelen en verkopen van zijn filmproducten omdat het bedrijf de digitale revolutie had gemist. De casus Kodak is een zeeHet opvallendste nieuws van deze week is voor mij dat Jan Salie terug lijkt te zijn en de Benelux hekkensluiter is als het gaat om innovatie in de IT. Ik vind het bijzonder opvallend in verband met een aantal andere artikelen deze week en mijn eigen recentelijke ervaringen met startups en innovatie.r nadrukkelijke waarschuwing omdat het bedrijf zelf aan de wieg stond van de digitale fotografie maar de ontwikkeling negeerde om zijn traditionele producten te beschermen. Een innovatie waarvan de tijd gekomen is, is echter niet tegen te houden.
Bedrijven moeten dus hun deuren openen en innovatie in de IT omarmen. Anders gaan zij hun eigen Kodak-moment tegemoet.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee