Hitech industrie spint garen bij oorlog
Op dit moment zegt slechts een op de vijf IT managers dat zij als gevolg van de oorlog minder aan automatisering zullen uitgeven, zo blijkt uit onderzoek van Merrill Lynch onder Amerikanen en Europeanen. Een aantal sectoren ondervindt wel duidelijke hinder van de oorlog. Het onderzoeksbureau Comscore stelt dat de verkopen op internet sinds het begin van de oorlog fors zijn gedaald. Vooral het aantal boekingen voor reizen neemt af. Andere marktonderzoekers benadrukken dat de onlinebestedingen hooguit 1 procent zijn gehaald, en ten opzichte van vorig jaar zelfs zijn gegroeid. Er is echter ook een groot aantal bedrijven dat juist garen spint bij de oorlog. Hoewel de Amerikaanse militairen over eigen communicatiesatellieten beschikken, is er onvoldoende transmissiecapaciteit voor het immense communicatieverkeer in de Golf. Vandaar dat alsnog transpondercapaciteit bij commerciële aanbieders van satellietcommunicatie moet worden ingekocht. Het Amerikaanse Ministerie van Defensie is op dit moment zelfs veruit de grootste klant van de satellietbedrijven. Alleen al het Franse Eutelsat heeft vorig jaar van het Pentagon een contract van ruim 100 miljoen dollar binnengesleept. Space Imaging verdient de komende vijf jaar zelfs 120 miljoen dollar met het maken van foto’s voor het National Imagery and Mapping Agency van het Ministerie van Defensie. De oorlog in Afghanistan en die in Irak heeft enkele satellietexploitanten zelfs van een wisse dood gered. Vooral satelliettelefoons zijn niet aan te slepen. Tien jaar geleden waren satelliettelefoons nog loodzware apparaten van minimaal 40 kilogram die aangedreven moesten worden door generators. Tegenwoordig gaat het om handzame apparatuur die communiceert via het satellietnetwerk van het consortium Thuraya. Dit netwerk, dat nog maar kort bestaat (mei 2001), integreert satelliet, GSM en satellietnavigatie (GPS) in een enkel toestel. Als er geen GSM verbinding is, wordt automatisch op satellietcommunicatie overgeschakeld. Het consortium van Arabische bedrijven en Boeing Satellite Systems kon eind maart al zijn honderdduizendste klant inschrijven. Ongetwijfeld tot grote teleurstelling van rivaal Iridium, die aan satelliettelefonie alleen maar geld heeft verloren. Ook leveranciers van aangepaste laptops kunnen hun geluk niet op. Het Japanse Panasonic ontwikkelde zijn ToughBook (een gepantserde notebook die tegen een stootje kan), voor zeer gespecialiseerde nichemarkten, maar nu wil iedere journalist in de Golf er een. Normale laptops zijn niet geschikt voor gebruik in oorlogsgebieden; USB poorten zijn zeer gevoelig voor stof en zand. De Golfoorlog wordt zeker ook gezien als proeftuin voor heel veel nieuwe technieken. In veel tanks, vliegtuigen, jeeps en commandocentra bevindt zich bijvoorbeeld het geavanceerde computersysteem Force XXI Battle Command Brigade and Below (FBCB2): een driedimensionale voorstelling van het slagveld, waarbij Amerikaanse voertuigen met behulp van zendertjes en satellietnavigatie kunnen worden gevolgd. Er zijn verschillende hi tech bedrijven die aan dit soort geavanceerde systemen grof geld verdienen. Het slechts achttien maanden oude bedrijfje Gestalt van voormalige luchtmachtpiloot David Perme heeft bijvoorbeeld een miljoenencontract binnengesleept om het Theater Battle Management Core System van Lockheed dat gebruikt wordt bij het voorbereiden van militaire plannen in de Golf aan militaire computersystemen en simulators te koppelen. Een ander bedrijf dat de kassa ziet rinkelen is Nvidia, de bekendste fabrikant van grafische pc kaarten. Apache helikopters en F22 Raptor straaljagers gebruiken displays die worden aangedreven door processors van het Californische bedrijf. Het gebruik van 3D grafische effecten in militaire voertuigen zal de komende jaren alleen maar toenemen, zo is de verwachting. Zo heeft Quantum3D uit San Jose, een bedrijf dat 3D technologie in opdracht van de Amerikaanse overheid ontwikkelt, technologie geïntroduceerd die satellietbeelden en terreininformatie integreert met navigatienavigatie, zodat tankbestuurders bij slecht zicht (zoals hevige zandstormen) toch kunnen rijden. Bestuurders zien een virtuele omgeving die met de werkelijkheid overeenstemt. Quantum3D hoopt deze technologie in de toekomst aan het Pentagon te slijten. Een bedrijf dat dank zij de Golfoorlog in een klap wereldberoemd is geworden is Keyhole uit het Californische Mountain View. Deze amper twee jaar oude onderneming is verantwoordelijk voor de indrukwekkende 3D kaarten die CNN, ABC, CBS en het NOS Journaal van Irak tonen. Aan de hand van actuele satellietbeelden en terreininformatie kan men als het ware virtueel over de daken van Irakese steden heen vliegen. Aandeelhouders Sony Broadband Entertainment en chipmaker Nvidia wrijven zich in de handen. Keyhole moest de afgelopen weken halsoverkop nieuwe servers installeren omdat de belangstelling voor haar website Earthviewer.com enorm toenam. Een maand geleden was het bedrijf van John Hanke (36) nog aangewezen op klanten als Starbucks die potentiële vestigingsplaatsen virtueel willen verkennen. Zelfs gamesfabrikanten hebben niet te klagen. De vraag naar oorlogsspelletjes is de laatste weken fors gestegen. 3D0 bracht in november het in 1999 verschenen Gulf War: Operation Desert Hammer opnieuw uit. Sinds enkele weken worden daar duizenden exemplaren van verkocht. Menig bedrijf grijpt de Golfoorlog aan om zijn producten onder de aandacht te brengen. Aether Wire & Location heeft minuscule zender/ontvangers ontwikkeld die in de woestijn zouden kunnen worden achtergelaten om de posities van kleine troepen te markeren. Veel Amerikaanse bedrijven hopen de komende maanden miljoenencontracten binnen te slepen van het U.S. Agency for International Development (USAID) voor de wederopbouw van Irak. Zo heeft de republikeinse afgevaardigde Darrell Issa zelfs al een lans gebroken voor de door het Amerikaanse bedrijf Qualcomm ontwikkelde mobiele telefonietechniek CDMA. Issa wil voorkomen dat het Europese GSM in Irak wordt geïmplementeerd (ter ondersteuning van militaire operaties na de oorlog), omdat dan hoofdzakelijk Europese leveranciers van communicatieapparatuur aan de wederopbouw van Irak zullen verdienen.