Hiptop voor de massa
De Hiptop kan worden uitgebreid met een minicamera, waarmee beelden verstuurd kunnen worden. Ook verstuurt de Hiptop SMS-berichten. Verder zit er Instant Messenger-software ingebouwd die gebruikmaakt van bestaande berichtendiensten. Danger bestaat minder dan een jaar en werd opgericht door voormalige werknemers van Philips, Web TV en Apple met als doel: draadloos internet toegankelijk maken voor de massamarkt. Aan geld is geen gebrek: Softbank Venture Partners verschafte het startkapitaal en onlangs werd 36 miljoen dollar opgehaald voor een tweede financiering. Europa De Hiptop komt volgend jaar op de markt. Eerst in de VS, maar omdat het apparaat werkt via GSM en GPRS op korte termijn ook elders. “Europa is een belangrijke markt qua aantallen gebruikers”, zegt directeur Andy Rubin. Maar hij rekent ook op belangstelling in Amerika, zeker nu de volgende generatie digitale telefonie wordt gelanceerd. In Seattle werd een eerste GPRS-netwerk in gebruik genomen. Danger zal zijn PDA echter zelf niet verkopen of produceren. Telefoonbedrijven kunnen een licentie nemen, het apparaat produceren en het in combinatie met diensten aanbieden. Danger faciliteert die diensten. Voorwaarde om met telecombedrijven is zee te gaan, is volgens Rubin lage prijzen. “Rond de 200 dollar is het maximum voor het apparaat”, zegt hij. “Abonnementen moeten hooguit 20 dollar per maand kosten.” Het verklaart ook waarom er voorlopig alleen een zwart-wit-uitvoering verkrijgbaar is. Een kleurenscherm zou het apparaat te duur maken, al sluit Danger volgende modellen met een kleurenscherm niet uit. De Hiptop wordt al Blackberry killer genoemd, naar de populaire PDA, die sinds kort ook in Nederland aan zakelijke gebruikers wordt aangeboden, maar Danger wil zich voorlopig uitsluitend richten op de consumentenmarkt. “Daar is onze ervaring het grootst”, zegt Rubin. “WebTV heeft als model gestaan voor dit bedrijf, namelijk dat we de dienstenkant even belangrijk vinden als het product zelf.” Danger is echter niet meer het enige bedrijf met de consumentenmarkt op het oog. Motorola en AOL Time Warner bieden tegen zeer scherpe prijzen BlackBerry- en e-mail- semafoons aan, maar de mogelijkheden zijn vergeleken met de Hiptop beperkt.