Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoogste tijd om IT-beheer te automatiseren

Een kleine vijfhonderd deelnemers en veertig partnerbedrijven van BMC Software waren onlangs in Praag voor BMC Software UserWorld. Tijdens de conferentie kondigde BMC Software drie uitbreidingen aan van de set BSM-tools: Transaction Management Root Cause Analysis, Performance Assurance en Performance Exception Detector, en configuration management database (CMDB)-support voor Performance Manager en Performance Assurance.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Maar eerst zette BMC Software tijdens de keynote zijn visie op BSM nog eens goed uiteen. “Wij hebben als IT’ers alle afdelingen geautomatiseerd, behalve onszelf. Het wordt tijd om de IT-afdeling te automatiseren”, zegt algemeen directeur Robert E. Beauchamp.
Volgens Beauchamp wordt op te veel IT-beheerafdelingen handmatig uitgezocht waar het misging als er een probleem is. “Wij ontwerpen systemen die alle delen van de IT in kaart brengen, plus hun verbanden. Daarmee kun je zien waar het misging en ook proactief reageren.” Overigens is het volgens Beauchamp niet altijd even eenvoudig om potentiële klanten van het nut hiervan te overtuigen. Toen hij dit verhaal eens aan een relatie vertelde, antwoordde die dat zijn bedrijf dit soort software niet nodig had, “want zij hadden John, en John wist alles van hun IT”. “Ik kan u vertellen: John is een deel van het probleem”, aldus Beauchamp.

Kostenstijging
Om zijn gelijk te bewijzen, toont hij een grafiek van IDC die de komende jaren aanzienlijke stijgingen van de beheerkosten laat zien. Hij slaat zijn toehoorders met nog wat cijfers om de oren: “Volgens grote outsourcer EDS maken personeelskosten tachtig procent uit van het totale desktopbeheer. En een grote klant vertelde mij dat het 160 dagen duurt van het moment dat een server wordt besteld tot het moment dat die server volledig operationeel is. Dat is dramatisch! De oplossing? John automatiseren!”
Hoe de toepassing van BSM eruit kan zien, wordt tijdens de sessies duidelijk. Klanten van BMC Software vertellen er over hun ervaringen: TNT, IKEA, Vodafone. En Toyota Motor Sports, waar de Formule 1-racewagens van Toyota worden ontworpen en geproduceerd. Thomas Schiller, CIO van Toyota Motor Sports: “Toen ik in 2003 als CIO aantrad, leverde de IT-afdeling niet de service die het bedrijf mocht verwachten. We hebben alle stappen doorlopen die je dan moet nemen: het definiëren van je doelen, het trainen van je personeel, het teweegbrengen van een cultuurverandering. We gingen werken volgens ITIL en zochten een leverancier die ons daarbij met tools kon ondersteunen. Dat werd BMC Software. We kregen een team van hen over de vloer, dat ons hielp analyseren en implementeren. Het klikte, ze hebben dezelfde benadering als wij.” Schiller is tevreden over de resultaten: “De implementatie heeft een jaar geduurd en na zes maanden zagen we de eerste resultaten. We hebben onze kosten voor beheer met 25 procent kunnen terugbrengen, vooral omdat we nu dankzij de CMDB en asset management een goed overzicht hebben. Voorheen konden we 30 procent van onze tijd inzetten om de business te ondersteunen, nu is dat 70 procent. En dat vindt de business heel prettig.” Hij noemt een voorbeeld: “We kunnen nu zien dat het maken van een bepaald ontwerp 24 uur duurt. We kunnen ook zien waarom, bijvoorbeeld omdat het veel rekenkracht vereist. Dan kunnen we de business voorstellen om voor deze ontwerpen extra rekenkracht toe te voegen. Wij hebben nu alle data over onze IT, die we gebruiken ten behoeve van de business.”

Totaaloplossing
Drie dagen vol workshops en presentaties. Is dat nuttig? Drie bezoekers, werkzaam op de IT-afdeling van het Nederlandse ministerie van Financiën, vinden van wel. “Alhoewel we de volgende keer zelf wel een presentatie kunnen geven, want we lopen redelijk voor. We gebruiken bijvoorbeeld een centrale CMDB”, zegt de een. “Maar ook bij ons is sprake van suboptimalisatie. Wat we hier horen, is ook vooral integratie: kies voor een totaaloplossing”, vult haar collega aan. “We willen toe naar één leverancier van beheersoftware, omdat dat makkelijker werkt. Als je met meerdere leveranciers werkt en er is een probleem, dan heb je de kans dat ze naar elkaar gaan wijzen. Dat heb je niet als je kiest voor één bedrijf.”
Of dat BMC Software gaat worden, dat weten ze nog niet. “We kijken hier naar wat zij bieden en wat de ervaringen van andere gebruikers zijn. Dat kunnen we dan tegen andere leveranciers afzetten.” De presentaties die ze hebben gehoord, hadden van hen wel wat technischer gemogen. “We waren bijvoorbeeld bij een sessie over business rules, maar we weten wel hoe je die moet maken. Het kwam erop neer dat de deelnemers aan de sessie elkaar gingen vertellen hoe je dat doet. Maar dat is natuurlijk ook een bedoeling van een gebruikersconferentie.” Al met al hebben ze er geen spijt van dat ze naar Praag zijn gekomen. “We hebben goede contacten opgedaan, ook met partnerbedrijven van BMC. En we hebben over nieuwe ontwikkelingen gehoord die we thuis kunnen gebruiken.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in