HP reorganiseert software-groep
Een belangrijk onderdeel van de reorganisatie is het samenvoegen van een groot aantal softwareproducten in twee groepen. De producten die bedoeld zijn voor web-services worden ondergebracht in de zogeheten suite NetAction. Hierin zijn 25 nieuwe producten van HP ondergebracht, waaronder de software van Bluestone, dat HP vorige maand heeft overgenomen. De Bluestone-software, waarop transacties voor e-commerce draaien, neemt hierbij een belangrijke plaats in. Maar ook E-Speak, Chai, de embedded Java-versie van HP en Open Call, een bundel API’s voor call centers en HP Security, zijn ondergebracht in de NetAction. De reorganisatie moet ervoor zorgen dat het voor klanten overzichtelijker wordt welke producten HP aanbiedt. Bovendien moet het zo duidelijker worden dat HP deze software sowieso verkoopt. Veel bedrijven zien het bedrijf vooral als een hardwareleverancier. HP was vorig jaar het eerste bedrijf dat plannen bekend maakte voor een platform voor webdiensten onder de naam E-Speak. Microsoft, Sun en Oracle volgden het bedrijf met soortgelijke aankondigingen. Onderzoeksbureau Gartner Group meldde vorig jaar al dat het het bedrijf aan een duidelijke strategie ontbrak, waardoor HP het risico liep dat het al uitgespeeld zou zijn voordat deze nieuwe markt werkelijk van start zou gaan. Geen van de concurrenten heeft overigens al daadwerkelijke producten laten zien voor hun aangekondigde webservices. De management software OpenView blijft zelfstandig. HP verklaart dit met de mededeling dat de bekendheid van het merk OpenView zeer groot is. Een belangrijke reden is echter ook dat veel gebruikers van deze software werken met Sun-systemen. HP wil niet riskeren dat dit verslechtert, aangezien Sun een belangrijke tegenspeler wordt op de markt voor webservices. (tdv)