HR-systemen ziek van poortwachter
Bij bijna tweederde van de gemeenten is nog geen sprake van gehele of gedeeltelijke digitalisering van personeelsdossiers en -archieven. Daarmee lijkt de digitale overheid voor werknemers in de gemeenten en voor de personeelsafdelingen nog erg ver weg. Managementinformatie Het achterblijven van de digitalisering zorgt ook voor extra problemen bij het verkrijgen van managementinformatie over het personeel en voor het beantwoorden van vragen van het personeel daar waar sprake is van flexibele arbeidsvoorwaarden, het zogenaamde ‘cafetariamodel’. Zaken als ‘loopbaanbegeleiding’, ‘competentiemanagement’ en ‘ondersteuning cafetariamodel’ zijn nauwelijks geautomatiseerd. Het afhandelen van personeelsaangelegenheden via het internet of intranet komt bij de helft van de onderzochte gemeenten helemaal niet voor. Bij een kwart van de gemeenten gebeurt het af en toe. Slechts een kwart van de gemeenten gebruikt internet regelmatig of vaak als gereedschap voor HRM-doeleinden. De achterstand in digitalisering hangt samen met de gedateerdheid van de personeelsinformatiesystemen bij de gemeenten. Meer dan de helft is voor 1998 aangeschaft of geïmplementeerd. Investeringen Een kwart van de gemeenten geeft aan volgend jaar in hun personeelsinformatiesystemen te willen investeren. Vooral de grotere gemeenten denken die stap te kunnen zetten. Volgens het onderzoek tekent zich voorzichtig een ‘netwerkoverheid’ af, waarin ketens of netwerken centraal staan. Er komt volgens Pink Roccade een eind aan de ‘eilandenautomatisering’ die tot voor kort de informatievoorziening bij de overheid kenmerkte. Dat is veranderd als gevolg van de hoge kosten en de verhoogde ambities van de overheid. Vooral op het vlak van de gemeentelijke uitvoering van de sociale zekerheid worden vorderingen gemaakt. Het streven naar verbetering van de elektronische dienstverlening in de vorm van digitale loketten zorgt, samen met het invullen van randvoorwaarden als de Nationale Authenticatie Voorziening, basisregisters en open standaarden, voor een versnelling van de inzet van ICT, aldus het onderzoek. Inkoop In het onderzoek wordt ook gesignaleerd dat de overheid zichzelf als "klant’ beter aan het organiseren is door het centraliseren van bedrijfsvoeringstaken in shared service centra’s en de coördinatie van ICT-inkoop.