Overslaan en naar de inhoud gaan

‘ICT in het onderwijs is goed voor het bedrijfsleven’

Het platform O&I ging in april van dit jaar van start. Even een opfrisser: waarom ook al weer?
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

“Er zijn, al langere tijd, allerlei aardige initiatieven van scholen en bedrijfsleven om informatie- en communicatietechnologie onderdeel van het leren te maken. Er zitten heel goede projecten tussen, maar er zijn er ook waar de nadruk wel erg ligt op het verkopen van computers alleen. Dat is wat te commercieel. De Nederlandse politiek is daar ook benauwd voor en het ministerie zag er wel iets in om de vraag vanuit de scholen én het aanbod vanuit het bedrijfsleven te bundelen. Een gecoördineerde aanpak. De stichting ICT op School is daartoe opgericht, om de vraag vanuit de scholen te coördineren. Wij zijn het aanspreekpunt voor het bedrijfsleven, wij bundelen het aanbod en willen bedrijven interesseren voor het onderwijs.” Hoe gaat O&I dat aanpakken? “Onze eerste stap is het breed benaderen van het bedrijfsleven, met een brief waarin we vertellen wat we doen. Wij kunnen bemiddelen voor een bedrijf dat een aantrekkelijk aanbod heeft, vertellen welke projecten aanslaan, lopende projecten ons keurmerk geven. Dat keurmerk moet de angst bij scholen wegnemen dat een ICT-project te commercieel is en als het ware zeggen dat een project een wezenlijke bijdrage levert aan de invoering van ICT in het onderwijs. Natuurlijk is dat geen vrijwilligerswerk, je kan bedrijven geen geld laten geven waar ze niets voor terugkrijgen. O&I moet bedrijven duidelijk zien te maken dat meedoen aan een ICT-project op een school direct of indirect in hun belang is. Een direct belang als ze moeten leven van de verkoop van een ICT-product. En alle bedrijven hebben een indirect belang in computervaardige schoolverlaters, want dat worden werknemers en consumenten die goed met ICT kunnen omgaan. Om bedrijven de voordelen te laten zien, organiseren we in het najaar de ‘Week van het Onderwijs’, een congres waar we scholen en bedrijfsleven uitnodigen kennis met elkaar te maken.” Het bestuur bestaat uit grote namen, topmensen uit het bedrijfsleven die hiernaast nog vele bezigheden hebben. Het bestuur vergadert maar zes keer per jaar. Hebben jullie wel tijd voor O&I? “Als je iets voor elkaar wilt krijgen, dan moet je mensen vragen die het druk hebben. Want die zien altijd wel kans het ertussendoor te doen. En zes keer vergaderen is voldoende, die bestuursvergaderingen zelf leveren geen projecten op! We kijken naar het budget, we controleren en adviseren onze projectmanager. Dat is het. Wat heel belangrijk is, ligt daarbuiten: ons netwerk. Want als ICT op School ons wijst op een project waar vraag naar is, weten wij waarschijnlijk welk bedrijf dat goed kan doen. Het werkt dan heel gemakkelijk en snel als bijvoorbeeld Frits Goldschmeding zegt: ‘Daar ken ik iemand, daar golf ik zaterdag mee, zal ik het hem eens vragen?’.” Er wordt nu veel moeite gedaan om ICT in het onderwijs te krijgen, maar is dit wel noodzakelijk? Kinderen leren thuis toch ook met computers werken? “Ja, en ze kunnen het vaak beter dan hun leraar. Maar daar gaat het helemaal niet om. Dit heeft niets te maken met het leren gebruiken van computers, maar het toevoegen van ICT als hulpmiddel bij het onderwijs. Het gaat er niet om dat ze van 11 tot 12 uur computerles krijgen, maar dat ze aardrijkskunde krijgen waarbij de computer wordt ingezet. Om informatie te vinden over bepaalde onderwerpen, bijvoorbeeld. En daarvoor is het helemaal niet nodig dat elk kind in de klas een computer voor zijn neus heeft. Een leraar kan ook de opdracht geven informatie te zoeken, waarna de kinderen dat na schooltijd thuis of in de bibliotheek doen. En de volgende dag wordt in de klas besproken wat ze hebben gevonden. We moeten de computer gebruiken om het onderwijs rijker en boeiender te maken.” Het onderwijs kampt met nogal wat problemen bij de inzet van ICT. De kosten zijn hoog, er is onvoldoende software die aansluit bij het lesprogramma en de kennis en inzet van docenten laat te wensen over. Bovendien is er een beheerprobleem. Kan O&I dit oplossen? “De kosten zijn niet belemmerend voor de introductie van ICT in het onderwijs, want als je kijkt naar het onderwijsbudget is er voldoende geld voor. En het is maar de vraag of je software nodig hebt die aansluit bij de lesprogramma’s. De belangrijkste inzet van ICT zit hem denk ik in het opzoeken van informatie. En dan heb je genoeg aan een internetaansluiting. Er is wel wat anders aan de hand: ik denk dat veel leerkrachten het verkeerde idee hebben over ICT in het onderwijs. Zij hebben het schrikbeeld dat ICT hun hele werkwijze zal veranderen. Dat is een misverstand. ICT is een hulpmiddel, naast de traditionele methoden. Voor het wegnemen van dit vooroordeel ligt veel verantwoordelijkheid bij het ministerie, bij ICT op School, maar ook bij het bedrijfsleven dat met scholen wil samenwerken. Zij kunnen de mogelijkheden van ICT laten zien. Het beheerprobleem speelt wel degelijk. ICT op School wil het netwerkbeheer van de scholen clusteren in regionale beheercentra, die zijn aangesloten op Kennisnet en dat doorgeven aan de scholen. Zodat de scholen zich zelf niet met beheer hoeven bezighouden. Zo’n regionaal centrum is qua omvang ook interessanter voor bedrijven dan een individuele school. In Brabant zijn nu drie van deze centra als experiment opgezet, wij zijn momenteel als O&I bezig bedrijven hiervoor te interesseren.” Hoe lang denkt u nodig te hebben voor de inburgering van ICT op school? “We zijn opgericht voor een beperkt aantal jaar. We willen een aanjager zijn en goede aanjagers zijn tijdelijk. Net als de hulplopers bij een marathon hollen wij de eerste kilometers mee, totdat de echt goede lopers lekker op stoom zijn. Dan haken wij af. Als bedrijfsleven en onderwijs elkaar steeds beter weten te vinden, dan hoeven wij er niet meer tussen te zitten. Dan heffen wij onszelf op.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in