ICT kan helpen bij inburgering
Berenschot deed zijn onderzoek naar inburgering en ICT in opdracht van EPN - Platform voor de informatiesamenleving en bekeek alle rapporten en documenten die de afgelopen jaren rond het onderwerp integratie zijn verschenen. Tijdens de presentatie van het rapport ‘Achterstanden in inburgering inhalen met de inzet van ICT’, afgelopen maandag, bleek ICT niet zaligmakend. Begeleiding door een docent blijft nodig. Een deel van de lessen voor Nederlands als tweede taal kan echter volgens de onderzoekers, hier en in het land van herkomst, thuis achter de pc worden gevolgd. ‘In combinatie met (virtuele) groepsbijeenkomsten kan zo de doelmatigheid en de doelgerichtheid van het onderwijs sterk worden verbeterd.’ Inburgeraars met een hogere opleiding en sterke motivatie kunnen volgens Berenschot met e-learning redelijk zelfstandig leren en zelfs voor analfabeten zien de onderzoekers wegen om online Nederlands te leren. De onderzoekers zien mogelijkheden om bestaande ‘leer’-infrastructuren als Kennisnet, het Virtueel Inburgeringsloket en Digitale trapvelden bij het Digitaal Platform Inburgering te betrekken. Om de inburgeringsachterstanden volgens de huidige werkwijze in te lopen is afhankelijk van het eindniveau volgens Berenschot over een periode van 20 jaar een bedrag van tussen 5 en 9,7 miljard euro nodig. Het inburgeringsbudget voor 2003 schat Berenschot op 350 miljoen euro.