ICT spil in breed plan voor filebestrijding
Het uitgangspunt is dat een gemiddelde zakelijke automobilist, die 37 duizend kilometer per jaar rijdt, budgetneutraal meedoet. Wie deelneemt, sluit een individueel contract met de overheid over het aantal jaarlijks te rijden kilometers, gebaseerd op de gereden afstand in het voorafgaande jaar. Wie minder rijdt, krijgt geld terug, bijvoorbeeld in de vorm van geen of minder belastingheffing. ICT speelt een cruciale rol in het plan, bijvoorbeeld voor het registreren van de afgelegde kilometers. Maar de bedenkers willen de telematica in de auto ook inzetten om te bereiken dat automobilisten meer openbaarvervoer-kilometers gaan maken. Door een reeks ICT-toepassingen te integreren moet de deelnemer zo efficiënt mogelijk naar de volgende afspraak worden geleid, middels de inzet van verschillende vervoerstypen. De Rabobank becijfert dat een reductie van het fileprobleem met 25 procent mogelijk is door de verkeersdruk in de spits met 10 procent te verlagen. Dat levert de maatschappij 1,6 miljard euro op. Dat geld stroomt binnen via verschillende kanalen. Zo kan de overheid gebruik maken van de verminderde CO2-uitstoot die internationaal verhandelbare CO2-rechten vrijmaakt. Wereldwijd ontstaat hiervoor al een markt waarin grote bedragen omgaan. Bovendien hoeft de overheid minder te besteden aan wegverbreding en -onderhoud. De Rabobank werkte het afgelopen jaar het concept uit samen met zo’n 25 bedrijven en organisaties, waaronder de ANWB, LogicaCMG, DuraVermeer, Daimler-Chrysler, de Lage Landen Translease, Interpolis en de NS. Jan Klinkenberg, voorzitter van Transumo, het Kenniscentrum dat verschillende ministeries opzetten rond mobiliteitsvraagstukken, is enthousiast. "De komende maanden gaan wij ermee aan de slag om de haalbaarheid vast te stellen." Het CDA, dat onlangs zijn eigen nota ‘Schoon en Bereikbaar’ presenteerde, juicht dit soort initiatieven toe. Parlementariër Eddy van Hijum: "Dit plan klinkt boeiend. Het past in ons streven technologie in te zetten voor het oplossen van deze problemen. Bovendien vinden wij dat de overheid eerst moet zorgen voor een goed alternatief voordat je aan variabiliseren van de kosten kunt beginnen." Het ministerie van Verkeer en Waterstaat onthoudt zich van commentaar. "Er circuleren op dit moment veel ideeën rond mobiliteit. Wij bekijken ze met interesse. Minister Peijs publiceert na de zomer onze eigen mobiliteitsnota", zegt de woordvoerster.