ICT-stage én ontwikkelingswerk
De stichting Ex-change, sinds 1 januari onderdeel van de stichting Edukans, heeft als motto ‘the profit of learning’. Met expertise, vakmanschap en middelen steunt Ex-change de lokale bevolking in dorpen in Malawi en Kenia. De stichting organiseert daarvoor concrete stageprojecten in samenwerking met lokale partners. De uitwisseling van kennis tussen Nederlandse studenten en de lokale bevolking staat centraal. Het uiteindelijke doel is het stimuleren van het beroepsonderwijs in ontwikkelingslanden. Ex-change zendt stagiairs uit van allerlei disciplines; van waterbouw tot labtechniek, van pabo tot ICT. De teams opereren vaak multidisciplinair en zijn vaak ook samengesteld uit mbo- en hbo-studenten.
Ron Creutzburg van kenniscentrum Ecabo is bij Ex-change betrokken als inhoudelijk deskundige. Het kenniscentrum moet zorgen voor de accreditatie van Ex-change als leerbedrijf.
Selectie
Ecabo werkt ook mee aan de selectie van de stagiairs. Creutzburg is ook bezig expertisepanels op te zetten van de ROC’s, het bedrijfsleven en niet te vergeten oud-stagiars: voortbouwen op eerder opgedane kennis is een belangrijk doel. Creutzburg was een maand geleden zelf in Kenia en Malawi om de invulling van de ICT-projecten goed op poten te zetten. “We hebben twee pijlers opgezet. De eerste is ‘teach the teacher’. De scholen in Kenia en Malawi moeten volgens een bepaald ICT-curriculum gaan werken, maar daarbij hebben ze nog wel wat ondersteuning nodig. De studenten helpen daarbij én ze zorgen dat de computers en de netwerken behoorlijk functioneren. De tweede pijler is het opzetten van ICC’s, Information and Communication Centers. Dat worden de centrale punten waar de lokale bevolking de kennis kan halen en waar de dorpen onderling kunnen communiceren en contact kunnen houden met Nederland bijvoorbeeld. Zie het als een soort intranet ter plekke.” Creutzburg is enthousiast over wat hij op de stageplekken aantrof. “De studenten redden zich daar geweldig. Het is een goede leerschool, je moet op zo’n basaal niveau over ICT nadenken, oplossingsgericht vooral. Je hebt te maken met hitte, stroomuitval. Als je je daar redt, kun je je hier ook goed redden. Veel gaat in het Engels en er wordt een groot beroep gedaan op andere competenties: kunnen samenwerken bijvoorbeeld. Het ICT-team in Malawi werkt nu met het energieteam, een ander ICT-team werkt met een pabo-team. Je moet aanpassingsvermogen hebben. Dit soort stages doet het heel goed op je cv, daar ben ik van overtuigd.”
‘Er wordt een beroep op allerlei competenties gedaan’Het ICT-team dat in Malawi samenwerkt met het energieteam, v.l.n.r. Harm Schutte, Yvo Schell, Paul en Frans (energieteam), Joppe Willems en Joeri Reisdorf. Harm, Yvo en Joppe studeren aan ROC de Leijgraaf en Joeri aan ROC West Brabant.
De zes MBO-studenten werken samen om een ICT klaslokaal in Likuni, een dorpje dichtbij de hoofdstad van Malawi, helemaal op orde te brengen. De computers, beeldschermen en andere apparatuur stond er al, maar het was nog ongeordend en slecht aangesloten. Het studenten-team heeft inmiddels een server opnieuw ingericht en de bekabeling opnieuw aangelegd, computers geregistreerd en alles gedocumenteerd. Het energieteam heeft daarnaast ook nog de opdracht om uit te zoeken wat het gaat kosten om computers op zonnepanelen te laten werken. In de binnenlanden van Malawi en Kenia gebruiken ze nu overal aggregaten die op diesel werken, Dat brengt veel lawaai, stank en onderhoud met zich mee en de kosten voor diesel zijn bovendien hoog.
De verrichtingen van team 80 zijn te volgen via internet, www.team80malawi.nl