Overslaan en naar de inhoud gaan

In het land der blinden is de IT’er koning

Hans Jenniskens werkt ruim 25 jaar in de ICT, waarvan een groot deel als ICT Service Management Consultant. Een gespecialiseerde baan, maar dat weerhoudt hem er niet van om familie en vrienden te helpen bij hun algemene computerproblemen. Dat doet hij vaak samen met zijn zonen, die op sommige terreinen nog meer weten van automatisering dan hij: zoon Bart is derdejaars student ICT-beheer aan het ROC en zoon Mark is vierdejaars Informatiekunde aan de Radboud Universiteit Nijmegen.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Meest recent hielp Hans Jenniskens zijn schoonvader met het installeren van een virusscanner op zijn pc. "Die hulp is wel structureel, want hij is al wat ouder en niet meer zo snel van begrip," zegt hij. Jenniskens besteedt overigens niet veel tijd aan deze vrijwillige IT-ondersteuning, hoogstens een uurtje per keer. Wat hem opvalt is de gebrekkigheid van handleidingen en gebruiksaanwijzingen bij consumentenhardware en -software. "Die zijn meestal niet te volgen, ze maken de zaken veel te ingewikkeld." De familie Jenniskens helpt hun vrienden en familie op een geavanceerde manier: vaak op afstand, via ‘remote desktop connection’ (standaard in XP). "Mijn schoonouders wonen bijvoorbeeld aan de andere kant van het land. Daar ga je niet zo snel naartoe. Dus we hebben ‘remote desktop connection’ geactiveerd en nemen bij problemen hun pc over." Vergoeding Een vergoeding krijgt hij niet voor de hulp, al krijgen zijn zonen wel vaak wat toegestopt als dank. Voor Mark is het zelfs een aardige bijverdienste naast zijn studie. Hij beheert de automatisering van een aantal winkels in zijn woonplaats. "Hij verzorgt de backup, installatie van firewalls, de kassa-aansluitingen en toepassingen voor het magazijn," zegt vader Jenniskens. Bart heeft het naast zijn studie ook druk met het helpen van vrienden, hij maakte websites voor de lokale scoutingvereniging en voor de reünie van de meao. "Daarnaast heeft hij bij ons thuis een draadloos netwerk aangelegd, zodat we nu altijd en overal in en om het huis online zijn. Met nul storingen." Het ziet ernaar uit dat het team wordt uitgebreid met een vierde lid, want Jenniskens’ dochter gaat binnenkort ICT-beheer studeren aan het ROC. "Ik was er zelf heel vroeg bij met het gebruik van computers en Internet, de meeste leeftijdsgenoten wisten toen niet eens af van het bestaan. Daar hebben ze toch wel het een en ander van opgepikt, geloof ik!" "Eigenlijk is ons bedrijf zo begonnen: we studeerden in Delft en gingen beurzen af voor onderdelen. Toen kon je nog zelf iets moois samenstellen. Die computers verkochten we, of gaven we aan vrienden en familie en daar hielpen we ze dan mee," zegt Hanc de Bokx. Hij is mede-oprichter en directeur van 1A First Alternative, een Delfts bedrijf dat serversoftware op basis van Linux ontwikkelde en deze via een supportcontract verkoopt. "We doen dit sinds 1995, toen nog naast onze studie. Sinds 2000 hebben we ons product, de 1A Server, en is dit bedrijf onze broodwinning." De Bokx houdt zich nu vooral bezig met verkoop en management van de ongeveer acht medewerkers. Maar in zijn vrije tijd helpt hij vrienden en familie nog steeds met hun computers. "Je geldt toch een beetje als ‘de expert’." Zo installeerde hij een draadloos netwerk bij zijn schoonouders en regelde hij de WiFi-aansluiting van de laptop. Die hulp is doorgaans wel nodig, zegt hij. "Computers blijven toch moeilijke apparaten. Het is zelden zo dat ze na de setup direct werken. En vaak wil je ook wat extra’s doen. Zo’n draadloos netwerk kun je uit de doos installeren, maar je wilt het toch beveiligen." Ook komt hij vaak problemen tegen die wel heel eenvoudig zijn op te lossen. "Dan doet de printer het niet, omdat de stekker eruit is gehaald." De Bokx schat dat hij zo’n twee uur per week besteedt aan het helpen van familie en vrienden. Ook adviseert hij regelmatig over aan te schaffen software en hardware. "Er zijn toch producten die je beter niet kunt kopen, dat leer je in je eigen werk. Producten die veel storingen opleveren, of die een half jaartje werken en het dan niet meer doen. Je kunt soms beter een iets duurdere oplossing kiezen, ook al zegt de prijs niet altijd iets over de kwaliteit. Een jaar geleden waren de laptops met Centrino nog duurder, maar wel beter dan de andere types. Dan adviseer ik een Centrino te kopen. Doen mensen dat dan ook? Zeker, want ze zien mij toch als een autoriteit op dit gebied!" Meestal krijgt hij er niets voor; hoogstens een flesje wijn, als het een heel lastige klus was. "Dat hoeft niet, natuurlijk. Je helpt gewoon." Onnodig ingewikkeld Omdat Frits Bussemaker, alliance manager bij Tibco, zijn moeder wilde uitleggen wat hij nou eigenlijk doet, tekende hij een plaatje van een grove bedrijfsstructuur (marketing, sales, delivery) en de lijnen die de producten van Tibco volgens het gedachtegoed van procesmatig werken daar doorheen legt. "Toen begreep ze wat ik deed. Later ontdekte ik dat ik ditzelfde plaatje heel goed kon gebruiken voor klanten! Want een gemiddelde business manager begrijpt vaak weinig van IT, die heeft helemaal geen tijd om zich in de achtergronden te verdiepen. Die moet je het bij wijze van spreken net zo uitleggen als je moeder." Bussemaker is van mening dat de IT-industrie de zaken vaak onnodig ingewikkeld maakt. "Soms bewust, want dan kunnen ze meer consultants verkopen." Waar die complexiteit voor de zakelijke markt misschien nog geld oplevert, daar werkt het averechts op de consumentenmarkt. "Veel ouderen zijn bang om met een computer te werken, omdat het zo ingewikkeld is." Hij gaf zijn moeder zijn eigen oude laptop, zodat ze kan internetten. "Zij is eind zestig en echt bij de tijd, maar dit vindt ze toch erg moeilijk. Ze is vooral bang dat ze het ding kapot maakt." Het verschijnsel dat mensen denken dat hij alles van computers weet omdat hij in de IT werkt, is hem welbekend. "Zo kende ik een man die allerlei software verzamelde. Die had, dat was zo’n tien jaar geleden, een kast vol floppy’s. En dan vroeg hij welke versie beter was, Nolan Norton 3 of 4." Dergelijke vragen worden hem nog steeds gesteld en het valt hem op dat ook mensen die veel met computers werken er vaak weinig vanaf weten. "Die werken met Office, maar gebruiken maar een paar procent van alle functionaliteit. Als je dan iets anders wilt, dan vraag je het aan collega’s. Mijn vrouw moest laatst een rapport schrijven en wilde daar een schets in opnemen. We hebben samen een uur op zolder gezeten om uit te dokteren hoe dat werkte. Toen het was gelukt, waren haar collega’s erg onder de indruk en nu denken ze dat mijn vrouw alles weet van Word. Dat verbaast me wel." Overigens zijn het niet louter IT’ers die om hulp worden gevraagd vanwege hun functie. Zo vertelde een medewerker van de Belastingdienst dat hij regelmatig werd gevraagd om te helpen bij het invullen van de aangifte, zodra men hoorde waar hij werkte. Totdat de vragers erachter kwamen wáár bij de Belastingdienst hij precies werkte: bij de FIOD. Dan hoefde het vaak niet meer. De familie Jenniskens biedt burenhulp bij ICT-problemen desnoods in teamverband. foto: de beeldredaktie/dierk hendriks

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in