Infraroodcamera spoort vandalen op
”
In totaal zijn er vier politiewagens uitgerust met camera’s zowel voor als achter in de auto. Naast de twee camera’s beschikt iedere wagen over een touchscreen waarmee de dienstdoende agent het systeem kan bedienen en kan inloggen. “De camera’s scannen met behulp van infrarood de hele omgeving en zoeken naar gegevens die de software kan omzetten naar kentekens. De beide camera’s staan in verbinding met een computer die in Groningen staat.” De betreffende pc beschikt over een database waarin allemaal kentekens staan opgeslagen. Aan deze kentekens zit allerlei relevante informatie gelinkt, zoals merk en kleur auto en de reden waarom het kenteken eigenlijk in het systeem staat. Dus in het geval van een hooligan met bijvoorbeeld een stadionverbod, staat dat vermeld. Bij iedere passerend voertuig is een belletje te horen. Hiermee wordt aangegeven dat het kenteken niet in het systeem staat en dus ook niet aangehouden hoeft te worden. Is er wel een match met de database, dan volgt een luidere bel en kan de agent tot aanhouding over gaan. Door gebruik van twee ANPR (Automatic Number Plate Recognition) camera’s, wordt verkeer in beide rijrichtingen tegelijkertijd gescand.
Technologie
Het politiekorps in Groningen heeft het systeem voor kentekenherkenning aangeschaft bij de firma TecTRaffic Systems uit Nieuwegein. Het PAGIS (Police ANPR Graphic Interface System) pakket is in Engeland ontwikkeld door PIPS technology met behulp van andere politiekorpsen. Het systeem draait onder windows 2000 of XP en heeft een ingebouwd GPS systeem. De multiflash camera’s zijn in staat om kentekens te scannen op een afstand van veertig meter en met een maximale snelheid van 250 kilometer per uur. Daarnaast kunnen de kentekens ook ’s nachts probleemloos gescand worden ondanks felle koplampen op het voertuig.
In samenwerking met Pilkington Glass kan infrarood nu probleemloos vanuit een rijdend voertuig worden toegepast. De voor- en achterruit voldoen aan alle veiligheidseisenen laten infrarood door.
Rechtsgrond
Het nieuwe systeem werd kort voor het wereldkampioenschap voetbal in gebruik genomen. “De hooligans waren aanvankelijk een geschikte doelgroep, maar dat geldt ook voor bestuurders van gestolen voertuigen, of auto’s met gestolen nummerplaten of structurele drankrijders. Je kan er eigenlijk van alles voor bedenken. We gaan de kentekenherkenning gebruiken in samenwerking met de politie in Duitsland. Straks, maar ook nu al wisselen we de databases met elkaar uit, zodat we nog zorgvuldiger te werk kunnen gaan.”
De database met kentekens is opgebouwd met gegevens uit de politiebestanden en gedeeltelijk met gegevens die de Rijksdienst voor het Wegverkeer aan het korps heeft overgedragen. “Het is dus niet zo dat we willekeurig allerlei kentekens plus gegevens in de database zetten. Er moet een echte rechtsgrond zijn, die maakt dat wij die gegevens mogen gebruiken in het verhaal kentekenherkenning.”