Uit het onlangs uitgevoerde onderzoek naar de rol en volwassenheid van procesmanagement in Nederland blijkt dat vrijwel alle organisaties procesmanagement zien als de katalysator om toekomstrobuustheid te bereiken. Volgens veel respondenten is procesmanagement dé brug om businessinnovaties en procesflexibilisering door te vertalen naar IT-oplossingen. Maar ook bij de implementatie van procesmanagement blijken de ambities structureel hoger te reiken dan de praktijk.
Als meetlat om vast te stellen hoe ver een organisatie is met de invoering van Business Process Management, kortweg BPM, hanteert Bisnez een ‘volwassenheidsmodel’ met vijf treden, van ‘ad-hoc procesmanagement’ tot ‘innovatief procesmanagement’. Uit de inventarisatie blijkt dat de meeste organisaties op die schaal – wat verschillende facetten van procesmanagement betreft – ergens tussen stap 2 en stap 3 zitten, bezig met het centraliseren van procesmanagement binnen de organisatie. Hun ambitieniveau (voor over twee jaar) ligt als regel omstreeks een stap hoger; dit is de fase dat procesmanagers een volwassen en sturende rol spelen bij het optimaliseren van processen en innoveren met behulp van processen en aanpassing van de onderliggende ICT hierop.
Lees dit PRO artikel gratis
Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:
Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech