JD Edwards ondanks economische tegenwind niet ontevreden
Toch lijkt het JD Edwards redelijk goed af te gaan. Kijken we naar het tweede kwartaal van gebroken boekjaar 2002 (loopt tot 1 april) dan zien we weliswaar een flink afgenomen omzetcijfer, maar wel behoorlijk gestegen winstcijfers. De omzet over dat kwartaal neemt namelijk af van 62,3 miljoen dollar tot 54,1 miljoen dollar. De pro forma nettowinst, dat is de nettowinst inclusief afschrijvingen en herstructureringskosten, stijgt door onder meer lagere kosten van 2,8 miljoen dollar in het tweede kwartaal van het boekjaar 2001 tot 7,6 miljoen dollar in hetzelfde kwartaal van het lopende boekjaar. En dat is de derde maal achtereen dat de onderneming een winststijging laat zien. “Het bewijst opnieuw dat ons business-model werkt”, zegt topman Bob Dutkowsky bij de publicatie van de cijfers. Ook analisten zijn goed te spreken over JD Edwards. Onderzoekers van Morgan Stanley menen dat het management er goed in is geslaagd het bedrijf efficiënter te laten functioneren in een tegenvallende markt. “De kostenstructuur is in lijn met wat verwacht mag worden in een onzekere markt”, schrijven zij in een recent onderzoeksrapport. Niet slecht Analisten van Stifel, Nicolaus geven beleggers een koopadvies voor JD Edwards. Gewezen wordt met name op de introductie van het nieuwe product JD Edwards 5. “Interesse in deze nieuwe productlijn zal de groei opdrijven”, menen zij. Hoe vergaat het JD Edwards op de Nederlandse markt? Niet slecht, vindt Onno Draaisma, algemeen directeur in Nederland, België en Luxemburg. “Wij hebben in 2001 procentueel evenveel winst gemaakt als in 2000 en dat is een aansprekende prestatie van het gehele team. Het onderstreept de continuïteit van het bedrijf.” Draaisma is in 1996 gevraagd om een Nederlandse vestiging van JD Edwards te starten. Sinds 1997 mocht hij België en Luxemburg eraan toevoegen. Doelstelling was toen om deze organisatie te laten uitgroeien tot een topdrie-speler. “En dat is gelukt”, zegt hij desgevraagd. JD Edwards levert in Nederland ERP, maar richt zich ook op CRM, ERM, HRM en SCM. Dat doet de onderneming voor middelgrote bedrijven, de zogeheten ‘mid-enterprise’ markt. Klanten in Nederland zijn bijvoorbeeld BAS Computers, enkele middelgrote gemeenten, Econosto en Vopak. Lichtpunten Het is geen makkelijke markt, maar Draaisma ziet wel lichtpunten. “De markt blijft investeren, zij het op een wat bescheidener schaal.” Grote projecten worden uitgesteld, legt hij uit, of worden in fasen opgedeeld. De concurrentie is fors toegenomen, waardoor er druk op de prijzen is komen te staan. “Maar wij groeien harder dan de markt”, verzekert Draaisma. “Voor 2002 verwachten wij een groei van 30 tot 45 procent in licenties.” De vooruitzichten voor de markten waarin de Nederlandse vestiging opereert, lopen uiteen, zegt hij. “De vooruitzichten voor ERP in Nederland zijn matig, maar voor SCM en CRM zijn de vooruitzichten beter.” Wellicht zorgt de introductie van nieuwe SCM-software voor nieuwe impulsen. Het bedrijf lanceerde deze week een module voor ‘demand planning’, waarmee bedrijven op slimme wijze de vraag naar producten kunnen voorspellen. Daarbij worden volgens JD Edwards diverse statistische modellen gecombineerd om tot betere voorspellingen te komen dan voorheen. Zo kan de software bijvoorbeeld patronen in de vraag herkennen en rekening houden met vakanties en de invloed van de vraag naar andere producten. Ondanks de problemen die SCM-concurrenten als i2 en Manugistics momenteel ondervinden, blijven analisten van AMR optimistisch over die markt. Nummer twee JD Edwards groeit dus harder dan de markt in Nederland. Maar welk marktaandeel het bedrijf heeft, is volgens Draaisma moeilijk aan te geven. Zeker is dat concurrent SAP onbetwist leider is en zijn onderneming de derde speler. “Wij willen de onbetwiste nummer twee worden”, luidt zijn ambitie. Hoe speelt JD Edwards in op de huidige tegenvallende markt? Draaisma stopt veel tijd en geld in intelligent marktonderzoek, zegt hij. Daardoor heeft de onderneming constant een uitstekend zicht op de kernactiviteiten. Ook veel geld en energie gaat zitten in marketing en kennisontwikkeling van de consultants. “Door deze anticyclische investeringen zijn we voorbereid op een volgende periode van sterke marktgroei.”