Overslaan en naar de inhoud gaan

Kennisnet blijft een bron van ergernis

Het blijft problematisch. Zo kwalificeert ICT-coördinator Harry Spek van het Cals college in Nieuwegein en IJsselstein het functioneren van het landelijk onderwijsnetwerk Kennisnet. De beschikbaarheid van het netwerk blijft ondermaats en de hulp die beheersorganisatie NL.tree biedt bij problemen schiet tekort, constateert Spek. Ook heeft NL.tree vertraging bij het aansluiten van scholen.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Spek is een van de drie woordvoerders van een groep van dertig ICT-coördinatoren. Deze maand nog verrijkt de groep zijn achterban met de vereniging Informatiekunde en Informatietechnologie in het onderwijs (I&I) met dertienduizend leden en met de Netwerk Gebruikers Groep (NGN) die een groot aantal scholen als lid heeft. Spek wil met het ministerie van OCW en NL.tree een structureel overleg totstandbrengen waarin de problemen die het veld signaleert aan de orde komen. “We hebben tot nu toe twee gesprekken gehad die bemoedigend verliepen. Maar die brainstormsessies moeten wel tot een concrete uitwerking komen, anders heeft het geen zin.” Spek wil meer inzicht in de problemen die zich op het gehele Kennisnet voordoen zodat duidelijk wordt of een probleem zich alleen bij een school voordoen of dat het een regionaal probleem betreft. Spek: “Casema had vorig jaar enige tijd storingen in de regio Utrecht die meer scholen trof. Met navragen bij NL.tree kwam ik niet verder. Pas toen ik ook van andere scholen hoorde over problemen, kwam de oorzaak aan het licht. NL.tree hoort dat overzicht te hebben over het netwerk en de problemen te melden bij zijn klanten.” Klachten Voor D’66-parlementariër Ursie Lambrechts zijn de klachten uit de praktijk aanleiding om met minister Hermans van Onderwijs eens ‘grondig van gedachten te wisselen’. “Kennisnet moet doelmatig zijn voor de gebruikers. Als er op ruime schaal ontevredenheid bestaat is dat voor ons reden voor een stevig debat.” Haar collega Joop Wijn van het CDA meent dat de kwaliteit van de dienstverlening een belangrijke rol moet spelen bij de verlenging van het contract met NL.tree die eind dit jaar aan de orde komt. Volgens NL.tree-directeur Erik Zegwaart zijn nu ruim vierduizend van de circa 10.500 beoogde aansluitingen opgeleverd. Hij constateert dat ook de groei in het aantal klachten achter blijft bij de toename van het aantal scholen dat actief is op Kennisnet. “Ofschoon er altijd schrijnende individuele gevallen zijn, ligt de beschikbaarheid van het netwerk tegen de honderd procent. Als er storingen optreden zijn die doorgaans binnen twee uur opgelost. Dat zijn prestaties die in het bedrijfsleven niet misstaan.” Ongeveer eenderde van de storingsmeldingen zijn volgens Zegwaart terug te voeren op problemen met het netwerk binnen de scholen. Die problemen moeten de scholen met hun eigen leverancier oplossen. Spek meent echter dat NL.tree dit argument veel te vaak gebruikt. “Ik heb op onze vestiging in IJsselstein enkele maanden geen internetverbinding gehad. Bij NL.tree hoorden wij dat het aan ons netwerk lag. Uiteindelijk bleek in de ISDN-router van NL.tree het verkeerde telefoonnummer geprogrammeerd. Van NL.tree heb ik niet eens een excuus gehoord.” Vakantieperiode De CDA’er Wijn maakt zich ernstig zorgen over de voortgang bij het aansluiten van de scholen op de Kennisnet-infrastructuur. “Als we in het huidige tempo voortgaan lukt het NL.tree zeker niet voor het eind van het jaar alle scholen met Kennisnet te verbinden zoals in het contract staat. En dan hou ik nog niet eens rekening met de vakantieperiode waarin aansluiten in veel gevallen niet mogelijk zal zijn.” Wijn wil van de minister de boeteclausules horen die zijn afgesproken. “De overheid heeft alles gedaan wat in haar mogelijkheid lag om die aansluitingen op tijd te realiseren. Ik vind dan ook dat de minister niet moet aarzelen die boeteclausules in werking te zetten.” Zegwaart geeft toe dat er achterstand is ontstaan. Met name de aansluiting via ISDN30-verbindingen verloopt moeizaam door schaarste bij KPN. Ook werken lang niet alle scholen optimaal mee. Zegwaart: “Dat valt hen niet helemaal te verwijten. Boren gaat niet goed samen met lesgeven.” Toch twijfelt hij er niet aan dat zijn bedrijf de contactverplichtingen nakomt. “In februari sloten we honderdvijftig scholen per week aan, nu zijn dat er driehonderd per week. Ook hebben wij nu goede ervaringen met de eerste satellietaansluitingen. Met name voor kleinere scholen op plekken waar de kabel- of ISDN-infrastructuur niet voorradig is, kan deze alternatieve aansluittechniek uitkomst bieden.” De vaste Kamercommissie voor Onderwijs vraagt minister Hermans donderdag ook om uitleg over zijn beslissing onder voorwaarden reclame toe te laten op Kennisnet. CDA-er Wijn, zelf afkomstig uit het bedrijfsleven, is mordicus tegen dat besluit. “Het onderwijs hebben wij in Nederland publiek gefinancierd en die situatie mag niet afglijden naar commerciële sponsoring.” Ook Lambrechts wil van Hermans weten waarom hij een de wens van een Kamermeerderheid naast zich neerlegt.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in