Overslaan en naar de inhoud gaan

Kennisnet: ‘open’ om te overleven

Kennisnet was voor de scholen tot voor enkele jaren een containerbegrip voor alles wat met internet te maken had. En dat was vooral veel gesteggel over de aansluiting via de kabelbedrijven. Inmiddels mogen de scholen zelf weten met welke ISP ze zaken doen. Toen de kabelaars besloten de stekker eruit te halen bij ‘Kennisnet-provider’ nl.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

tree moest stichting Kennisnet, dat de portal beheert en een reeks diensten aanbiedt, een eigen ‘platform voor content en diensten’ bouwen omdat de portal tot die tijd op de servers van nl.tree werd gehost. Veel ingrijpender dan deze fysieke verhuizing was de ontvlechting van nl.tree en Kennisnet in de hoofden van de gebruikers, zegt algemeen directeur Toine Maes. "Het onderscheidt tussen infrastructuur-aanbieder nl.tree en de stichting Kennisnet was in het veld niet erg duidelijk. De annotatie met de naam Kennisnet was ronduit negatief. Nu de scholen hun eigen provider kunnen kiezen en aan de basisvoorwaarde van de connectie is voldaan, raken we dat imago gelukkig kwijt. Het onderwijsveld is nu veel opener naar Kennisnet dan pakweg twee jaar geleden." Inmiddels is het aantal bezoekers op de portal gestegen tot meer dan een miljoen per week, met gemiddeld zeventien pageviews. De toepassingen voor de lespraktijk worden ook intensiever gebruikt. Tegelijkertijd signaleert het Jaarplan 2005 dat het draagvlak in het onderwijsveld voor Stichting Kennisnet nog ‘broos’ is. Het ontbreekt nog aan voldoende kennis van de verschillende functionaliteiten en diensten van Kennisnet, de ‘inhoudelijke bekendheid’. Het gebruik van de portal door de scholieren is, ondanks het passeren van de magische miljoengrens, nog laag oordeelt de stichting zelf. Tegelijkertijd stelt het Jaarplan vast dat het onderwijs weliswaar traag is in ICT-integratie, maar wel een volwassen klanthouding heeft ontwikkeld. Het onderwijs rekent Kennisnet ‘hard af op toegevoegde waarde’. Daarom is het scheppen van ‘draagvlak en klantenbinding cruciaal’. Maes keek daarom naar de open source-gemeenschap en introduceert het ‘open service’ concept: de gebruiker als mede-eigenaar.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in