Kloosterhoeveberaad wil Manifest-Kwadraat
Gerritsen hoopt dat die dag al over drie of vier terreinen afspraken gemaakt kunnen worden. “Bijvoorbeeld over samenwerking tussen de contactcentra. Eén klantcontact is een stap te ver, maar het moet mogelijk zijn om klanten door te verbinden naar bijvoorbeeld CWI of UWV. Ik denk ook aan het gebruiken van elkaars kennisbanken. Voor alle organisaties geldt dat pakweg 85 procent van de vragen regelmatig terugkomt. De antwoorden staan vermeld in de kennisbanken.”Hetzelfde geldt voor gebruik van productcatalogi, zegt Gerritsen. “Het is nog te vroeg voor één overheidsloket, maar het zou makkelijk zijn als de burger die bij de gemeente aanklopt met een generieke vraag over belastingen niet hoeft te worden doorverwezen naar de Belastingdienst.” Het gaat om “groot denken en kleine stappen zetten”, zegt Gerritsen. “Dan zouden we in de loop van 2007 al de eerste resultaten kunnen realiseren.”
De gemeentesecretaris hoopt dat het komt tot een ‘Manifest-Kwadraat’. Hij gelooft in de aanpak die de Manifestgroep als eerste toepaste. “Toen zij hun plannen voor een authenticatiedienst ontvouwden, een jaar of drie geleden, heb ik onmiddelijk de gemeentelijke acties voor een eigen authenticatievoorziening stopgezet. Ik voorzag toen al dat DigiD de standaard zou worden. Voor het Kloosterhoeveberaad hebben we dezelfde aanpak gepikt: door met een kleine groep gewoon ‘te doen’ iets voor elkaar krijgen en dan zorgen dat Binnenlandse Zaken het op tijd onderkent en ondersteunt.”
Het Kloosterhoeveberaad – ontstaan uit een informeel diner-overleg van de gemeentesecretarissen van zeven grote steden en drie directeuren-generaal van Binnenlandse Zaken in een gelijknamig etablissement in Harmelen – wil standaarden afdwingen door het voortouw te nemen bij de implementatie van speerpunten als het eenmalig aanleveren van gegevens en de Persoonlijke Internet Pagina (PIP).
Samenwerking met de Manifestgroep moet dat versnellen. “Die uitvoeringsorganisaties en de grote gemeenten vertegenwoordigen tussen 60 en 80 procent van alle contacten tussen burgers en de overheid.”