Kwaliteit begint met transparantie
De Consumentenbond heeft minister Brinkhorst van Economische Zaken recent om steun gevraagd bij de oprichting van een Geschillencommissie internet. Het regent klachten bij de Consumentenbond over gebrekkige informatie, ongunstige voorwaarden en slechte service. De minister hoeft zo’n geschillencommissie niet helemaal opnieuw uit te vinden. In het onderwijs heeft men al een klein jaar een dergelijke geschillenregeling.
Sinds mei 2004 maakt een kwaliteitsregeling de markt van internetdiensten voor het onderwijs transparant. Deze regeling is een unieke de facto standaard geworden om de internetvoorzieningen voor scholen te bewaken. De huidige opzet en werking van de kwaliteitsregeling is goed toepasbaar in andere sectoren als gezondheidszorg, het MKB en lagere gemeenten. De kwaliteitsregeling is een initiatief van Stichting Ict op School op verzoek van het ministerie van OCW. Na overdracht zou deze regeling kunnen transformeren naar de eerste algemeen geldende kwaliteitsregeling voor internetdiensten in Nederland.