Kwaliteit heikel punt bij offshoring

Accepteren dat er verschillen zijn en investeren in kennis van elkaars cultuur zijn de sleutels om deze kloof te dichten.”
Nico Huizing, partner bij Ernst & Young, onderschrijft de mening van Jan Baan: “Bij outsourcing gaat het om het maken van een weloverwogen keuze en vervolgens het aangaan van een partnership met de leverancier. Open en eerlijke communicatie is van cruciaal belang, het maken van heldere afspraken over gemeenschappelijke doelen, mijlpalen, sancties, enzovoort kunnen miscommunicatie voorkomen en leiden wederzijds tot realistische verwachtingen.”
Ondanks de tegenvallende resultaten zet de trend van uitbesteden van ICT-werkzaamheden aan lagelonenlanden onverminderd door, blijkt uit de onderzoeksresultaten van Ernst & Young. Waar in 2007 nog 20 procent van de bedrijven schatte dat zij binnen vijf jaar ICT-activiteiten naar lagelonenlanden zou uitbesteden, is dat dit jaar gestegen naar 27 procent. Bedrijven die op dit moment al ICT-activiteiten uitbesteden naar offshore landen, spenderen gemiddeld 18 procent van hun ICT-budget aan outsourcing. Over vijf jaar zal dit 28 procent zijn, zo is de verwachting.
De ondervraagde managers en professionals schatten dat er dit jaar bijna 10 procent van de Nederlandse banen verloren zal gaan door de groei van offshore outsourcing. India is veruit het populairste land voor offshore outsourcing van ICT-activiteiten. Verder staan Zuid-Afrika, Polen, Bulgarije, en Maleisië in de topvijf. Ook in China, Suriname, Tjechië en Roemenië worden relatief veel ICT-werkzaamheden voor Nederlandse bedrijven uitgevoerd.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee