Overslaan en naar de inhoud gaan

M-bankieren nieuw probleem Postbank

Om het gebruik van het toestel te stimuleren steekt de Postbank nog eens miljoenen euro’s in de actie. De bijna vijfhonderdduizend bezitters van een ‘Postbank-mobieltje’ kregen onlangs een uitnodiging hun beltegoed met behulp van de m-bankierfuncties op te waarderen met 50 gulden. De Postbank maakt er dan 50 euro van. Wanneer alle aangeschrevenen gebruik maken van het aanbod, past de bank zo’n 13 miljoen euro bij.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Bij een enquête op de website van Automatisering Gids gaven 687 bezoekers aan een Postbank-toestel te hebben. 20 Procent van hen zegt te m-bankieren. Die groep bevat echter niet louter trouwe klanten: “Ik heb slechts beproefd of het functioneert”, zegt Paul van den Brakel. “Ik heb niet de intentie dit ‘grootschalig’ te gebruiken. Daarvoor zijn andere middelen geschikter.” Een andere respondent rekent voor dat een overboeking al gauw 0,50 euro aan beltijd kost, wat hij een te hoog bedrag vindt in relatie tot de kosten van een schriftelijke overboeking (gratis) of één via de girofoon (circa 0,15 euro). De reacties passen in het beeld van marktonderzoeker Forrester over m-bankieren. Van de tweehonderd miljoen Europeanen heeft minder dan 1 procent zijn toestel wel eens gebruikt om een financiële transactie te doen. “Ik denk dat zo’n actie met het opwaarderen van het beltegoed eerder leidt tot meer bellen dan dat hij het gebruik van de bankfuncties stimuleert,” zegt Forrester-analist Michelle de Lussanet. “De Postbank maakte de fout te denken dat als de technologie voorhanden is, de consument de functies wel gebruikt.” Minder somber De Postbank rekent zelf met minder sombere cijfers. Eigen onderzoek onder 250 klanten geeft aan 40 procent de m-bankierfunctie wel eens gebruikt. Een kwart van de ondervraagden regelmatig. Van de twee miljoen ‘transacties’ tot nu toe bestond driekwart uit het opvragen van saldo-informatie en de rest voornamelijk uit het opwaarderen van het beltegoed. Geld overmaken naar een andere rekening gebeurt nauwelijks. Profijt Telfort lijkt het meest te profiteren van het Postbank-project. “Geen telecomaanbieder heeft ooit in zo’n korte tijd zoveel nieuwe klanten gekregen”, zegt Steven Jongeneel, marketingmanager nieuwe diensten van Telfort. Hij zegt dat de uitgifte van het grote aantal WAP-telefoons ook het gebruik van WAP-portal Genie een sterke impuls heeft gegeven. De problemen van de Postbank deden banken als de Rabobank en SNS besluiten hun plannen voor mobiel bankieren op de lange baan te schuiven. Forresters De Lussanet ziet voorlopig weinig toekomst voor toepassingen als mobiel betalen en mobiele effectenhandel; functies die de Postbank overweegt dit jaar toe te voegen. Forrester-analiste De Lussanet raadt financiële instellingen aan voor hun dienstverlening SMS meer te gebruiken. “Stuur mensen, die daar behoefte aan hebben, een SMS-je wanneer het saldo van hun betaalrekening onder een drempelwaarde komt. Koppel daar eventueel een ‘druk op de knop’-autorisatie aan waarmee een bedrag van de spaar- naar de betaalrekening wordt overgeboekt.” Zo’n toepassing is goedkoper en gemakkelijker, redeneert de Forrester-analist. GSM-bezitters zijn bovendien veel meer vertrouwd met SMS-en dan met WAP. Ook mobiel betalen in winkels en mobiele aandelenhandel, vaak genoemd als ‘killer’-applicaties, ziet De Lussanet niet snel van de grond komen. In 2005 verwacht Forrester een omzet via mobiele betalingen van 26 miljard euro, ofwel 0,5 procent van wat Europeanen dan uitgeven. “Effectenordering via een GSM biedt alleen voordelen aan zeer actieve particuliere beleggers. Professionele beleggers gebruiken andere kanalen. De doelgroep is te klein voor zo’n applicatie.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in