Maandag stressdag voor helpdesk
Uit het onderzoek blijkt dat op maandag verreweg de meeste telefoontjes naar de helpdesk worden gepleegd. De rest van de week komen de ondersteuningsverzoeken meer verspreid bij de helpdesks binnen. Toch geeft 6 procent van het ondervraagde IT-ondersteuningspersoneel te kennen dat zij zich ‘het liefst helemaal zouden opsluiten, aangezien voor hen elke dag kan worden bestempeld als de slechtste dag voor IT-vragen’. Vrijdag wordt door de ondervraagde helpdeskmedewerkers als het minst druk ervaren. Opmerkelijk is dat 16 procent van de helpdesk-medewerkers aangeeft dat zaterdag de drukste werkdag is. Terry Lawlor van het Amerikaanse softwarebedrijf Support.com stelt dat de druk die gedurende piektijden op de helpdesk-medewerkers ligt, kan worden voorkomen door zogenaamde ‘doe het zelf’-software te installeren op de computers van alle medewerkers. “Door de ondersteuning te automatiseren, kunnen gebruikers en medewerkers IT-problemen zelfstandig oplossen zonder daarbij ervaren, dure IT-consultants te hoeven raadplegen”, stelt Lawlor.