Overslaan en naar de inhoud gaan

Media Mirror: interactief handen wassen

Wie dat wil, kan meteen bellen naar een bijstaand telefoonnummer. De fabrikant beloont die moeite met een SMS’je dat met een beetje mazzel een aardige korting op zijn product oplevert. Het is maar een van de toepassingen die De Keste heeft bedacht voor zijn spiegel-met-verborgen-boodschap. En hij werkt al aan een nieuwere versie, die volkomen interactief moet worden.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Het idee is tamelijk simpel: je loopt een WC in een café of restaurant in of staat wat ijdel in een ETOS-winkel in de spiegel te turen. Een sensor merkt dat en vier seconden lang flitst een boodschap op die achter de spiegel verborgen zit, begeleid door geluid. Onder de spiegel is een schermpje met een 0800-telefoonnummer. Bel je dat, dan krijg je als reactie een SMS met bijvoorbeeld een pincode die recht geeft op korting bij aankoop van het product. Effectiviteit Een GSM achter de spiegel staat in contact met een database en geeft bijvoorbeeld door hoeveel mensen reageren op de boodschap en op welk tijdstip. Zo kan de fabrikant bekijken hoe effectief zijn reclame is. Ook kan hij later nagaan of iemand daadwerkelijk de pincode gebruikt om het product te kopen, en wanneer en waar dan wel. In een latere versie moet de statische reclameboodschap achter de spiegel vervangen worden door een plasmascherm, dat daadwerkelijk interactief gebruik mogelijk maakt, maar aan de ontwikkeling daarvan wordt nog gewerkt. Het interactieve scherm maakt het bijvoorbeeld mogelijk om de kijker om zijn mening over het product te vragen of mee te laten doen aan een spelletje: “Je belt het 0800-nummer en krijgt een getal. In een hoek van de spiegel duikt een roulette op. Als het balletje op jouw getal valt, win je een prijs, bijvoorbeeld een kwartier gratis bellen bij een advertentie voor een een mobiele telefoon”, zegt De Keste. De uitvoering van het idee is volgens De Keste gecompliceerder dan het op papier lijkt. De fluoriserende lampen achter de boodschap moesten bijvoorbeeld speciaal worden ontwikkeld, omdat gewone TL-buizen niet in een keer aanflitsen. Voor het geluid worden geen gewone boxen gebruikt, maar is een idee uit de vliegtuigbouw in omgekeerde vorm toegepast. Daar wordt in de duurdere klassen tegengeluid gebruikt om het motorlawaai weg te drukken. Bij de Media Mirror wordt hetzelfde systeem gebruikt om het geluid te concentreren op de persoon voor de spiegel, zodat het in principe mogelijk is een aantal spiegels naast elkaar te zetten. De ontwikkeling van de inmiddels gepatenteerde hardware vond grotendeels in Nederland plaats, met steun van TNO en EZ. De software wil De Keste in Boedapest laten ontwikkelen. “Ik heb inmiddels contact met de Technische Universiteit in Boedapest en ben verbijsterd hoe soepel dat gaat. Ik ben gewoon naar binnen gelopen en binnen de kortste keren had ik een team mensen bij elkaar.” De eerste zeventig spiegels moeten in augustus af zijn en her en der in de wereld worden geplaatst. Grote ondernemingen als Unilever en Proctor and Gamble hebben interesse getoond om te adverteren. “We gaan drie maanden testdraaien en op basis daarvan kijken we hoe het systeem verder ontwikkeld kan worden.” De Keste is niet echt bezorgd dat mensen mogelijk agressief op de spiegels reageren. “We hebben gedragsdeskundigen onderzoek laten doen en daaruit blijkt dat een boodschap van maximaal 4 seconden niet tot irritaties leidt.” Wel heeft hij voor de Amerikaanse markt een dimmer in het apparaat laten bouwen, zodat de boodschap daar geleidelijk opkomt. “We willen niet het risico van torenhoge claims lopen, omdat iemand zo schrikt van een onverwachte boodschap op de spiegel dat hij een hartaanval krijgt.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in