Midoffice: later, maar veel beter
In de gemeenteraad van Steenwijkerland, waar hij wethouder is, zei hij later dat 8 à 9 procent niet goed was. Dat zijn 36 à 42 niet gehaalde normen. Van Bronckhorst: “Er gingen verschillende percentages rond. Iedereen heeft een andere perceptie van de werkelijkheid.”
Is het normaal dat een werk wordt geaccepteerd als er nog onvolkomenheden worden geconstateerd?
“Voor een groot, innovatief project is dat normaal. Dat gebeurt altijd. Het waren geen blocking issues. Bij de demo op 7 september in de Programmaraad was duidelijk welke bevindingen nog openstonden. Je kon niet anders dan concluderen: we zijn er.”
10 september hield het hoofd Dienstverlening van ex-pilotgemeente Midden-Drenthe voor zijn gemeenteraad een presentatie en zei dat in pilotgemeente Winterswijk de aanvraag van een evenementenvergunning nog vastliep.
“Dat is me niet bekend. Dat klopt niet. De evenementenvergunning is de meest sexy e-dienst. Met de grootste complexiteit. Die werkt juist prima.” Volgens Van Bronckhorst moet ook na 1 oktober van de openstaande issues (‘twintig of dertig minor bevindingen’) nog een aantal worden opgelost. “Een kwestie van prioritering. Winterswijk en Steenwijkerland gaan in november live. Alle aandacht gaat nu naar hun ondersteuning. Het zijn de eerste klanten. Voor de openstaande punten is een plan. Dat moet nog worden afgetikt, maar het grootste deel doen we vóór 1 januari.”
Wat als GovUnited niet had geaccepteerd?
“Dan zouden we het buiten GovUnited gaan verkopen. Er lopen vijf, zes aanbestedingen. En we hebben de BUTZ-gemeenten.” Op het juridische traject dat dan ongetwijfeld was gevolgd, gaat hij niet in. Aan Bunnik, Uden, Terneuzen en Zeist verkocht Logica vóór GovUnited een eerdere Digimeente-versie. Onlangs werd bekend dat het bij Bunnik en Terneuzen niet werkte. Volgens Van Bronckhorst is het probleem in Terneuzen opgelost. Met Uden gaat het over naar de ‘GovUnited-versie’, 2.0 (eerder 2.3 genoemd). “Met Bunnik en Zeist lopen gesprekken.”
Wat moet een GovUnited-deelnemer doen om de ASP-dienst af te nemen?
“In een behoeftestelling meldt de gemeente GovUnited welke modules men wil. Dan sluiten Logica en de gemeente een leveringsovereenkomst, waarin ook het serviceniveau is vastgelegd. Dat gebeurt onder de koepelovereenkomst van Logica met ICTU. Alle functionaliteit zit in ons centrale moedersysteem. De gemeente krijgt een tenant, een kindje van de moeder. Die gaat als kopie naar de acceptatieomgeving van de gemeente. Deze heeft dan vijf maanden gelegenheid het gemeentelijk gebruik in te regelen en voor negen initiële e-diensten koppelingen naar de backoffice te leggen met meegeleverde koppelingen. Dan kan ze in productie.”
Waarom wilde het met backofficekoppelingen niet erg vlotten?
“Het is niet technisch complex, maar je bent afhankelijk van de input van backofficeleveranciers. Of dat moeilijk ging? Nou…, makkelijk is anders. Maar we zijn er gekomen.”
Verbazingwekkend was dat kort na de gunning de koers werd verlegd naar zaakgericht werken.
“Zaakgericht werken zat al in het bestek. Maar men wilde het zwaarder enten op het Mozaïek-systeem van Dordrecht. Dat wil je eigenlijk niet, want er ligt een contract, dus men krijgt wat men heeft gevraagd. Maar het was wel heel mooi. Dordrecht had er ook al vier jaar ervaring mee. Toen hebben we ja gezegd en het zaaksysteem zwaarder opgetuigd dan eerst gedacht.”