Overslaan en naar de inhoud gaan

MKB stelt euroconversie uit tot het laatste moment

Uit recent onderzoek van AMR blijkt dat 40 procent van de Europese ondernemingen – en dan vooral de kleinere – nog niet begonnen is met de euro-conversie. Ook in Nederland kiezen kleinere en middelgrote bedrijven massaal voor een overgang op de valreep. Wim Hutten van PricewaterhouseCoopers memoreerde onlangs op een euroseminar dat 80 procent van de klanten van Exact – ofwel 50.000 à 60.000 bedrijven – de conversie uitstelt tot eind 2001.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Menno Kooreman van Exact Automatisering bevestigt dat een groot aantal Exact-klanten de intentie heeft uitgesproken, per 1 januari 2002 over te stappen op de euro. “Onze klanten zijn geen uitzondering op de regel”, voegt Kooreman daaraan toe. “Uit onderzoek van de Nederlandse bank blijkt dat heel veel ondernemers in het midden- en kleinbedrijf nog geen plan van aanpak hebben; velen hebben zelfs nog niet eens bepaald wanneer ze deze klus precies gaan uitvoeren.” Secretaris betalingsverkeer Els Prins van MKB-Nederland is daarover niet ongerust: “Men is in het MKB wellicht wat laat uit de startblokken gegaan, maar nu wordt de euroconversie toch wel degelijk ter hand genomen. De keuze voor 1 januar1 aanstaande is op zich ook helemaal niet zo gek. Dan heb je immers niets te maken met het werken in twee valuta.” Zorgen Toch baart de massale keus voor conversie aan het eind van het jaar wel enige zorgen. “Het betekent dat men een ingrijpende operatie op het laatste moment uitvoert”, zegt Kooreman. En dat levert risico’s op. Het hoeft immers maar bij enkele procenten van de bedrijven fout te gaan, of de helpdesks van de softwareleveranciers raken overbelast. “Als er iets fout gaat, moet je er niet op rekenen dat je leverancier op stel en sprong tijd heeft om je uit de brand te helpen, want je zult beslist niet de enige zijn”, zegt Hutten. Jeroen Mutsaers van CSS Solutions constateert eveneens dat krapte dreigt aan personeel. “Voor de zomer was ondersteuning nog ruim voor handen, maar inmiddels is al heel veel capaciteit volgeboekt.” Exact heeft zijn maatregelen al genomen. De openingstijden van de helpdesk worden verruimd en er is gezorgd voor extra capaciteit op de helpdesk. “Maar oplopende wachttijden zijn haast niet uit te sluiten”, zegt Kooreman. De grootste angst is, dat bedrijven die de conversie tot het laatste moment uitstellen, zullen nalaten een proefconversie uit te voeren. Bij de bezoekers van eerdergenoemd seminar had slechts één van de dertig aanwezigen zo’n proef gedaan. Toch is een tijdige proefconversie de enige mogelijkheid om problemen op te lossen voordat het menens wordt met de euro. Prins heeft wel de indruk dat dat automatiseringsaspect van de euroconversie enigszins onderschat wordt. “Ik hoor heel vaak dat men denkt dat de overgang op zijn computers een kwestie van een druk op de knop is. Wie dat denkt, kan beter nog eens bij zijn leverancier te rade gaan. Als je kunt proefdraaien, moet je dat zeker doen. Je kunt de kinderziektes er beter vooraf dan achteraf uithalen.” Is uw bedrijf op 1 januari klaar voor de euro? Laat het ons weten in de webenquête op www.automatiseringgids.nl

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in