Mobility-platform ontmoet scepsis
Nederland-ICT heeft de vereniging van Bedrijfstelecomgrootgebruikers (BTG) wel gepolst, maar directeur Cees Tromp zegt ‘er geen hoge verwachtingen van te hebben’. "De mobiele aanbieders ken ik niet als partij die in samenwerkingsverbanden de rit uitzitten", schampert hij. Tromp wijst op diverse debacles zoals die rond het kwaliteitsplatform. Geconfronteerd met de houding van de gebruikers is Mobility-platformdirecteur Pieter Spohr zichtbaar ontdaan. Hij verontschuldigt zich door te zeggen dat het initiatief in slechts enkele maanden gestalte kreeg en de gebruikersverenigingen nog niet goed zijn benaderd. "De brancheverenigingen vormen wel een belangrijke doelgroep", zegt Spohr. "Maar eerst moeten we draagvlak creëren in de sector." Nederland-ICT heeft nu elf ‘founding members’ voor het platform, waaronder slechts twee van de vijf mobiele telefonieaanbieders. Ook ontbreken nog te veel grote namen van systeemintegratoren en apparatuurleveranciers om van een breed draagvlak te spreken. "Het is een voorwaarde dat meer partijen meedoen", beaamt Spohr. Hij vertelt dat verschillende marktpartijen interesse hebben, maar liever niet zien dat hun concurrent meedoet. Spohr denkt hen over de streep te kunnen trekken wanneer duidelijk wordt dat het platform geen verlengde is van de ‘marketinghandjes’ van de oprichters. De onafhankelijkheid van het platform blijkt volgens Spohr wel uit de steun vanuit het ministerie van Economische Zaken. Het Breedband Expertise Centrum - het kenniscentrum dat het ministerie zelf op instigatie van de Expertgroep Breedband opzet - en het Mobility-platform gaan een gemeenschappelijke ‘back-office’ gebruiken, zegt Spohr. Zij hebben immers parallellopende missies. De oprichters willen, onafhankelijk van aanbieders, bedrijven laten zien hoe het gebruik van sectorspecifieke mobiele datadiensten kan bijdragen aan de productiviteitsverbetering. Daartoe organiseert het platform vanaf volgend jaar onder meer seminars en ‘roadshows’. Ook zoekt Spohr samenwerking met Mediaplaza en Kenniswijk voor de inrichting van demoruimten. Het platform helpt tevens contact te leggen tussen bedrijfsleven en kennisinstituten wanneer kennisontwikkeling nodig is. De aanpak sluit goed aan bij de visie die het ministerie van Economische Zaken heeft op kennisverspreiding rond breedband, benadrukte minister Brinkhorst bij de presentatie van het platform.