Overslaan en naar de inhoud gaan

Navigatiesystemen helpen weer te voorspellen

Verschillen in vochtgehalte en luchtdruk brengen GPS-systemen een beetje in de war. Daardoor ontstaat een onnauwkeurigheid van enkele meters in de positiebepaling. Die onnauwkeurigheden worden gecorrigeerd aan de hand van 35 meer geavanceerde GPS-ontvangers die op verschillende plekken in het land staan en die elk kwartier storingen in de atmosfeer meten. "De correcties bevatten informatie over de luchtdruk en de totale waterdamp boven de ontvanger."
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

En die gegevens zijn zeer bruikbaar voor meteorologen. "Vooral vocht speelt een belangrijke rol bij de ontwikkeling van wolken en onweer", aldus het KNMI. Het weerinstituut meet natuurlijk zelf ook het 'vochtprofiel' in de atmosfeer, maar dat gebeurt slechts twee keer per dag op één plek. En de meetmethode van de GPS-systemen is ook nog eens goedkoper. "Het is eigenlijk afvalinformatie die gerecycld wordt." Nadeel is dat de weerballon van het KNMI bij metingen een vochtprofiel weergeeft en de GPS-systemen alleen de totale hoeveelheid vocht meten.

In het proefschrift van De Haan tonen twee voorbeelden aan dat met de GPS-gegevens een stevige onweersbui een uur van te voren zeer goed was te voorzien.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in